PolAlap - A politikai alapozó

Állami vagy jogállami: az itt a kérdés

2020. december 06. - Polalap

A 2020-as év számtalan szempontból hozott változást a hétköznapokba. Ám még egy ilyen fordulatokkal teli évet is lehet fokozni. Az elmúlt hónapokban a COVID-19 járvány mellett az amerikai elnökválasztás volt a közbeszéd központi eleme, most pedig az Európai Unió jogállamisági vitája borzolta a kedélyeket. Rengeteg helyen olvashatjuk, s láthatjuk az ütköző álláspontokat, na de mi a vita alapja? Mit jelent egyáltalán a jogállamiság és mi is ez az új mechanizmus?

eu_jogallam.JPG

Mit jelent a jogállam(iság) és egyáltalán miért kérdéses?

Az Európai Unió egyik alapvető értéke – többek között a szabadság, az emberi jogok, a demokrácia és a kisebbségi jogok elismerése és védelme mellett – azon politikai kritériumok része, melyet az unióhoz való csatlakozáskor, minden leendő tagállamnak teljesítenie kell.  Ezt a kritériumot az Európai Tanács az 1993-as koppenhágai ülésén fogadta el. Ennek az alappillérnek a meghatározásával törvényes úton kötelezik a tagállamokat arra, hogy egyebek mellett küzdjenek a korrupció ellen, védjék a szólás- és sajtószabadságot, valamint ne hozzanak önkényesen döntéseket és az állampolgárokat biztosítsák arról, hogy bármikor független bíróságokhoz fordulhatnak, ha ezek ellentéte érvényesül.

Miután az Európai Bizottság többször észlelt olyan esetet, amikor egyes tagállamokban valamilyen válsághelyzet miatt sérült a jogállamiság, 2014-ben létrehozta az uniós jogállamiság megóvásra szolgáló keretet (Rule of Law Framework). Ennek célja az volt, hogy az akkor még huszonnyolc tagállamban (az Egyesült Királyság 2020. január 31-én kilépett a közösségből) minden olyan veszélyt, amely a jogállamiságot fenyegetheti, szisztematikusan tudja kezelni. Ez lehetővé tette a Bizottság számára, hogy az adott tagállammal egyfajta párbeszédet kezdeményezhessen annak érdekében, hogy megelőzzék vagy elhárítsák a problémát.

A jogállamisági mechanizmus keretein belül az Európai Parlament, a Tanács és a Bizottság minden évben diskurzust folytat a kérdésről és ennek eredménye a jogállamisági jelentés. 

A 2020-as fejlemények

Az Európai Bizottság idén szeptember 30-án tette közzé a jogállamiságról szóló jelentéseket. Ez az első olyan jogállamisági jelentés, amely uniós szintű, azaz mind a huszonhét tagállamot vizsgálja. A folyamat során a tagállamok is közreműködtek a beszámoló elkészítésében, amely a tagállamokat objektíven vette górcső alá az alábbi négy főbb témakört vizsgálva:

  • milyen mértékben érvényesül a korrupció elleni fellépés,
  • mennyire független és szabad a sajtó,
  • fékek és ellensúlyok rendszerének megfelelő működése,
  • a nemzeti igazságszolgáltatás függetlenségének megléte,

és kitér mind a pozitív mind a negatív változásokra. Minden tagállam tájékoztatást nyújtott a 2019-es év januárja óta történt nemzeti szintű változásokról, amelyek az általános jogi és intézményi kereteit, valamint a jogállamiságot érinti, egy előre kialakított és közös megegyezéssel létrehozott séma alapján. Ezek után az Európai Bizottság március 24 - május 4. között kikérte azok véleményét adott kérdésekben, akik érintettek voltak az egyes kérdéskörökben. Ezek együtteseként állt össze végül a tagállamokról készült elemzés.

Mivel az Európai Parlament képviselői több alkalommal jelezték, hogy az uniós alapértékek sérülnek, és javasolták, hogy olyan források, mint a helyreállítási alap vagy a hosszú távú kifizetések ne kerüljenek kiutalásra azoknak a tagállamoknak, ahol ez veszélybe kerül, így végül ez év október 7-én egy olyan új mechanizmus megalkotását javasolták, ami célravezető szankciókat szab ki ezekre az országokra. Így, ami még szintén újdonságot hozott az idei évben, hogy a Tanács és a Parlament tárgyaló delegációja között olyan előzetes megállapodás jött létre 2020. november 5-én, mely alapján létrehoznak egy új mechanizmust, amellyel az uniós kifizetések felfüggeszthetőek azon tagállamok esetében, ahol sérül a jogállamiság.

Node mi történik, ha sérül a jogállamiság?

Több forgatókönyv is szóba jöhet akkor, ha az elemzés során a Bizottság megállapítja, hogy valamely tagállamban csorbul a jogállamiság, s ezzel az uniós jog érvényesülése. Ebben az esetben a Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat, amely pénzügyi szankciókkal is járhat, ha az Európai Bíróság úgy határoz. Mindezeken túl a Tanácsnak lehetősége van arra, hogy ajánlatot tegyen egy , vagy akár egyhangú döntést hozzon a szankcióról – ami akár a tagság felfüggesztése is lehet.

Pontosan mi a probléma?

Alapvetően elég szigorúan értékelték a tagállamokat, több esetben is komoly kritikákat kaptak, de még ezekhez képest is voltak kirívó normaszegők, közöttük például Bulgária, Lengyelország és Magyarország is. A magyar jelentésben a fentebb említett négy vizsgálati szempont mindegyikénél jelentős problémákat jegyeztek fel.

Reagálva a bírálatokra, Orbán Viktor levelet írt az EU soros, német elnökségének. A levélben kitért arra, hogy korábban is vizsgálták már az országot, és az akkor felmerülő kérdésekről már megállapodás született, valamint ha az unió következő hétéves költségvetése és a járványügyi mentőcsomag feltétele lesz a jogállamiság, az Magyarország érdekeivel ütközni fog és a tagállami bizalmat is csökkenti. Bírálta, hogy a Bizottság külső szervezeteket is megkérdezett és nem önállóan hozott döntést.

Nem csak Magyarország sérelmezte a feltételrendszert és az arra épülő megállapításokat: kezdetben Lengyelország miniszterelnöke, Mateusz Morawiecki is a döntés megvétózása mellett döntött. Morawiecki november 27-én látogatott Budapestre, hogy együtt tartsanak sajtótájékoztatót Orbán Viktorral álláspontjukról.

Azóta azonban Lengyelország bejelentette, hogy hajlandó visszavonni a vétóra vonatkozó szándékát. A miniszterelnök-helyettes, Jaroslaw Gowin, azt nyilatkozta, hogy számukra kedvezőtlen lenne az a megoldás, amely a vétó után következhetne. A visszalépés feltételéül szabták, hogy  olyan magyarázó rendelkezésekkel egészítk ki a jogállamisági mechanizmust, amely tisztázza, hogy a szankciók csak az uniós források kiosztását befolyásolhatja, a tagállamokat más témakörben nem szabályozhatja.

Orbán Viktor ez ügyben azt mondta, hogy Magyarország továbbra is kitart amellett, hogy a jogállamisági mechanizmust és költségvetést külön kell választani.

Mi következik most?

A Tanács következő döntésétől függ majd, hogy a következő hétéves ciklus kifizetéseinek kritériumai közé beemelik-e a jogállamiság feltételrendszerét. A következő EU-csúcson, ami december 9-én kerül megrendezésre, a vétó szándékot hivatalosan is meg kell erősíteni a vezetőknek.

Tehát arról, hogy a jelentéseknek lesz-e tényleges következménye még nem született végleges megállapodás. Kérdés, hogy az Európai Unió képes lesz-e elérni, hogy a felmerülő sérelmekre tényleges lépéseket tegyen és adott esetben szankciókat szabjon ki.

Pálmai Rebeka

Kép forrása: Európai Parlament

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://polalap.blog.hu/api/trackback/id/tr8416319920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 16:27:16

Brüsszel kényetlen lesz meghátrálni, kedvezőbb ajánlatot tenni, ez lesz a várható eredmény.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 17:09:00

@MAXVAL birсaman közíró:
1.) Brüsszel Belgium fővárosa. Marad a helyén.
2.) Orbán megkapta az ultimátumot, ha nem reagál jól, holnaptól az európai élet nélküle megy tovább, a pénz nem felénk folyik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 17:16:46

@Patreides:

1. Tévedsz.

2. Ha így lenne, az egész kérdés fel se merült volna.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.12.07. 17:27:26

2 napja cáfolt hirből csak itt lehet focimlapos blogbejegyzes.

törppicur 2020.12.07. 17:30:47

Nincs olyan exact dolog, hogy jogállamiság. Ha lenne, leírták volna.

Vannak au EU-ban királyságok, meg nemkirályságok. Vannak alkotmánybíróságok, meg van olyan, ahol nincsenek. Van olyan bíróság, ügyészség, amelyek 3. hatalmi ág, van ahol belügyhöz, igazságügyhöz tartozik.

Most ezekhez az eltérésekhez képest az, hogy senkinek nics CEU-ja, de nekünk legyen, vagy akarunk-e kísérletezni 2-2 született nővel, vagy férfival azügyben, hogy akarják-e teleszülni Európát, vagy sem, minimum aberrációra utal

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.12.07. 17:32:48

ez év október 7-én egy olyan új mechanizmus megalkotását javasolták,"
teljesen jogalap nelkul, ugyanis a javaslat szabalyozasa a 2004es alapszerzodesben van. erre a parlamentnek nincs rahatasa. nyilvanvaloan jogszerutlenul akarjak megkerulni a Tanacsot, hogy a kormanyokat le tudjak daralni.

jogellenesen a jogszeruseg neveben, trianon 100. evforduljojan olyan jo hallani a fejlett nyugattol, h ennyit ernek az altaluk alairt szerződések. szanalmas es gyomorforgato az egesz. hazaarulok, pandemia, ugato nyugat, fenyegetozo nemetek. undorito tarsasag. a Reich ujabb arca...

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.12.07. 17:34:59

@törppicur: hat igen, 2006ban ugy volt, h egy kozos piacba lepunk be, nem egy meleg barba.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 18:17:51

@törppicur: "Nincs olyan exact dolog, hogy jogállamiság. Ha lenne, leírták volna."

Ha nem tudja a Fidesz , mi az a jogállam, mi az a jogállamiság, hogy került be ez a fogalom az Alaptörvénybe?
Olyat írtak bele, amiről azt se tudják, mi a francot jelent?
Ugye, ezt te sem gondolod komolyan?

"Magyarország Alaptörvénye, Alapvetés,
B) cikk
(1) Magyarország független, demokratikus jogállam."

* * *

Egyébként pedig, például:

"A jogállam legfontosabb ismérvei:
- Önálló és független hatalmi ágak működnek egymás fékeiként és ellensúlyaként (A hatalmi ágak szétválasztása). Montesquieu szerint a hatalom elfajulásának csak hatalom vethet gátat, így érvelése szerint a törvényhozó (országgyűlés), igazságszolgáltató (bíróságok) és a végrehajtó (kormány) hatalmi ágakat legalább szét kell választani.
- Senkinek nincs abszolút hatalma még informális utakon sem. Platón szerint abszolút hatalmat még erényes embernek sem szabad adni.[6] Lord Acton szerint "A hatalom megront, a teljhatalom teljesen megront".
- Az önkényes döntésekkel szemben a jogszabályokkal összhangban álló döntések születnek.
- A bíróságok előtt és a törvények előtt minden ember egyenlő.
- Az alkotmány az emberi jogokból származtatható, és ezek kikényszerítése a bíróságok feladata.
- A hatalommal felruházott emberek sem állnak a jog felett."

( https://hu.wikipedia.org/wiki/Jog%C3%A1llam#Legfontosabb_ismérvei )

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 18:31:26

@hunyadi_janos_112:

Speaking of aberráció.,
Nem lenne már ideje abbahagynod a blogbejegyzések bot scriptek használatával való trollkodó teleszemetelését?
Csak úgy mellékesen kérdezem, teljes tisztelettel...

törppicur 2020.12.07. 18:45:16

@Patreides: ugye te is tudod, hogy az alaptörvény és a jogállamiság is irány, nem kigrammozott jogszabály.

Egy jogszabály lehet alaptörvény (és jogállamiság) ellenes. Van erre alkotmánybíróság (pl. nálunk, de nem minden EU-államban), meg van az EU mellett is bíróság. Az pedig nem az EU-parlament.

Azt írod - "így érvelése szerint a törvényhozó (országgyűlés), igazságszolgáltató (bíróságok) és a végrehajtó (kormány) hatalmi ágakat legalább szét kell választani." szerinted Magyarországon van a belügyiniszter kinevezettjei kö zött az ügysézség és/vagy bíróság, szerinted Magyarország működik pl. alkotmánybíróság nélkül, szerinted Magyarország az egyetlen, ahol a kormányzó pártnak parlamenti többsége van?
az utóbbi amúgy is nehezen tartható máshol is

törppicur 2020.12.07. 18:47:18

@hunyadi_janos_112:
te igen hüje Matyó meséld már el milyen homofób propagandát követtem el.
igyekezz, mert hamar kibaxnak innen, és nem azért mert buzi vagy. Attól még itt lehetnél.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 19:03:30

@törppicur:

Egy példa a jogállamiság gyengítésére:

Az eredeti elgondolás szerint al alkotmánybíró nem volt újraválasztható. Azért, hogy a tevékenysége során ne az lebegjen a szeme előtt, hogy a hatalomnak mi tetszene, és milyen döntésekkel érheti el, hogy a megbízatása lejártával újra megválasszák.
Ma már ez nincs így, az alkotmánybírók újraválaszthatók.
És így van ez minden intézménnyel.
Hiába van meg papíron a jogállamnak megfelelő intézményi szerkezet, ha azokba a hatalom tőle ilyen-olyan módon függő helyzetben lévő, "kézben tartott" embereit ülteti (és ha azokat oda bebetonozza.hosszabb időre, egy új kormány sem tudja onnan eltávolítani, amivel az előző hatalom valójában továbbviszi a hatalmát a vesztes választáson túlra)).
Ez a jogállam kiüresítésének egyik hatásos eszköze. (Van még a jogkörök célzatos elvonása, az intézményi finanszírozás és a szemályi juttatások nem standardizált, eseti megállapítása, stb.)

Az, hogy egy-egy példa felmutatható más országból, semmit nem jelent, a lebomló jogállami rendszer felépülhet olyan elemekből, amelyek egyenként máshol is megtalálhatók, de az összes együtt, egy helyen (ebben az esetben sajnos nálunk) már kiadja a nem jogállami működést.

ulpius66 2020.12.07. 19:21:34

@Patreides:

Én bírom a szőrszál-hasogatást, meg az egyetemi szintű vitákat a jogállamról, amihez érdemben kb. 1-2 ezer ember bír hozzászólni!

Semmi, de semmi értelme az ilyen "jogállamiságosdinak" mert ennyi reővel bármely tagállamra rá lehetne mutatni, hogy íme nem jogállam!

MAGYARORSZÁG IS, ÉS LENGYELORSZÁG IS 99%-BAN JOGÁLLAM!
(kb. ilyen arányban jogállam bármely más EU-s ország Finnországtól Olaszországig....... Finnországban NINCS IS ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG, ÍGY OTT NEM IS KÉRDÉS, HOGY HÁNYSZOR VÁLASZTANAK ÚJRA EGY ALKOTMÁNYBÍRÓT....)

KiülökADombtetőre 2020.12.07. 19:28:03

@ulpius66: Kíváncsi lennék akkor is azt mondanád-e, hogy Magyarország jogállam, ha Orbán helyén Gyurcsány csücsülne ugyanezekkel a jogkörökkel.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 19:34:44

@ulpius66: "MAGYARORSZÁG IS, ÉS LENGYELORSZÁG IS 99%-BAN JOGÁLLAM!"

Nevezzelek ezentúl egyszerűen Justiciának? Vagy kézrátétellel mérted le? :)
Ahol nincs alkotmánybíróság, ott valóban nem kérdés, hogy a nem létező alkotmánybíró újraválasztható-e, ez nagyon igaz.
Ahogyan, ha például nem eszem gombát, akkor az sem lesz kérdés, mérges volt-e, vagy nem.

Szőrszálhasogatás, meg "jogállamosdi"?
Egyébként meg tudom, a gondolkodás luxus, a szakértelem meg bolsevik trükk. :)
Én azért továbbra is megghallgatom a hozzáértőket, hátha messzebbre jutunk így, mintha csak zsigerből, pártszimpátiák, vagy focidrukker beidegződések alapján ítélnénk meg ilyen kérdéseket.

törppicur 2020.12.07. 19:52:57

@Patreides:
szerinted - Az, hogy egy-egy példa felmutatható más országból, semmit nem jelent

Szerintem jelent. Ha lenne jogszabályilag jogállamiság, akkor meg lehetne itélni, hogy egy-egy elem OK, vagy sem.

Ha nincs jogszabály, akkor azt mondod - és azt mondja egy ballib finn, belga, holland, vagy olasz...- semmit nem jelent az ő gerendája, de a mi szálkánk bezzeg.

Ugyan mi a fene gátolja meg egy jogállamiság jogszabály megalkotását, hacsak nem az, hogy rohadtul nem egyértelmű. Mekeltől Macronig el kellene gondolkodni azon, hogy milyen a német sajtó, milyen az a parlament, amely fél évig nem bír tojni egy kormányképes többséget, a francia rendőrség, a finn alkotmánybíróság nemléte vagy a bíróság igazságügy alá rendelése.

Az is sejthető, hogy a kormányfők még meg tudnának állaponi, lásd a júliusi megállapodásukat, de utána a mitugrász eupolitikusok a parlamentben kitalálnák, hogy abcúg ORBÁN, mert csak

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 19:57:15

Számomra meg egyszerűen jogállam az, ahol minden Kolhaas Mihály megtalálhatja az igazságát országon belül, mert az igazságszolgáltatás függetlenül, részrehajlás nélkül, jól működik, és nem kell a strasbourgi bíróságig elmenni, csak kivételesen, néhány esetben azért, hogy akár a kisember , akár a hatalomnak nem tetsző nagyobb cég igazságát megállapítsák.

Ekrü 2020.12.07. 20:02:54

@Patreides:
Ha már ennyire ragaszkodsz az alkotmánybírákhoz,szerinted Hollandia ahol NINCS alkotmánybíróság és a népszavazást is megszüntették ,mert túlságosan zavaró tényezőnek tartották,az mennyire jogállam?Vagy mennyire jogállam az az ország melynek a rendőrsége intézkedés közben simán meggyilkolhatja egy másik ország állampolgárát miközben az intézkedő rendőrök egyike náci karlendítést végez?Az ügyet pedig nem ,hogy nem vizsgálják ki,de jótékonyan a szőnyeg alá söprik.

Ekrü 2020.12.07. 20:04:43

@Patreides:
Számomra meg az a jogállam ahol nem lőnek halomra újságírókat mint Szlovákiában vagy Máltán...De lehetne folytatni a sor...

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 20:06:33

@törppicur: "Szerintem jelent. Ha lenne jogszabályilag jogállamiság, akkor meg lehetne itélni, hogy egy-egy elem OK, vagy sem."

Egy-egy elem hiánya vagy megléte azért nem jelent semmit, mert a rendszer jelenti a jogállamiságot, vagy annak a sérülését, vagy hiányát.
Attól, hogy egy repülőnek nincs kereke, még lehet repülő.
Attól, hogy nincs úszótalpa, még szintén lehet repülő.
Attól, hogy nincs légcsavarja még lehet repülő.
Attól, hogy nincs sugárhajtóműve, még szintén lehet repülő.
Attól, hogy nincs botkormány, még lehet repülő.
Attól, hogy nincs irányító joystick-ja, még lehet repülő.
De ha se kereke, se úszótalpa, se propellere, se sugárhajtóműve (és nem is csörlőzik, vontatják), se botkormánya, se iránytó joysticjk-ja, akkor már nehezen lesz repülőnek nevezhetó.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2020.12.07. 20:09:39

@MAXVAL birсaman közíró: igen, ez a helyzet, tudják ők is, de azért vergődnek blöffölgetnek.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 20:13:25

@Ekrü: "Ha már ennyire ragaszkodsz az alkotmánybírákhoz"

Nem ragaszkodom az alkotmánybírákhoz.
Ahhoz ragaszkodom, hogy ha VAN alkotmánybíróság, akkor az alkotmánybírók függetlenek lehessenek, ne kézben tartottak.

És nem az a jogállam, ahol nem fordulnak elő bűnesetek, hanem ahol működik a részrehajlás nélküli igazságszolgáltatás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 20:13:59

@Veszéjben a lyogállamiság !:

Már lázasn főnek a fejek a ballib agytrösztben, hogyan kell Orbán kudarcaként előadni,amkor elfogadja hamarosan az új, jobb megállapodást.

Várd csak ki, bármi történik az újságcím a ballib médiákban "Orbán meghátrált" lesz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 20:14:50

@Patreides:

Milyen egy független alkotmánybíró? Nincs meggyőződése, politikai véleménye?

Veszéjben a lyogállamiság ! 2020.12.07. 20:15:16

@Patreides: Látom nem szoktál újságot olvasni. Tudod, szoktak pl. az USA vezetésére úgy utalni, hogy Washington, vagy az oroszra úgy, hogy Moszkva..

"Orbán megkapta az ultimátumot, ha nem reagál jól, holnaptól az európai élet nélküle megy tovább, a pénz nem felénk folyik."

Persze, kisgyerek, majd rájössz. Kénytelenek lesznek visszatáncolni, mert a vétó túl nagy galibát okozna. Egyébként Juncker azt mondta korábban, hogy a kohéziós pénzek jogállamisági normákhoz való kötése mérgező lenne, és az EU széteséséhez is vezethetne...
.

ulpius66 2020.12.07. 20:16:03

SZERINTEM AZ NEM JOGÁLLAM, AHOL ORBÁN VIKTOR A MINISZTERELNÖK!

A TÖBBIRŐL KÁR IS VITATKOZNI!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 20:16:33

@Ekrü:

Mondok egy cifrábbat. Hollandiában az alkotmány TILTJA az alkotmánybíráskodást. Azaz nemcsak nincs ilyen szerv, de egyenesen tilos létrehoz, mert a holland alkotmányjog szerint egy ilyen szerv korlátozná a népszuverenitást.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 20:17:51

@Patreides:

Nézz után hámy ügyet tárgyaltak Strassbourgban. Meg fox lepődni, minden országból, nyugati "jogállamokból" is.

ulpius66 2020.12.07. 20:19:26

@Patreides:

Aztán meséljél mán, objektíven hogyan tudod mérni azt, hogy egy országban mennyire "szabad a sajtó"?
(mán azon kívül, hogy a ballibsik aztat mondják, hogy NEM SZABAD.....)

ha jól tévedek, akkor mán 2010-ben volt az a ballibsi hiszti, hogy MAGYARORSZÁGON NEM SZABAD A SAJTÓ, MERT AZ A FASISZTA ORBÁN.......EGYMILLIÓAN A MAGYAR SAJTÓSZABADSÁGÁÉRT........

2010-2020 KÖZÖTT MÉG JOGÁLLAM VOLT MAGYARORSZÁG? .... CSAK MOSTANRA LETT NEM AZ???

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 20:22:18

@Patreides:

A jogállamisági klauza lényege: nem tudink mit kitalálni a nem szófagadó országok ellen. Kb. mimt a ballib narratívában a 90-es években a "kódolt antiszemitizmus" - mindenkire rámondták, aki nemvolt ballib és nem tett semmilyen zsidózó kijelentést. Öreg vagyok, emlékszem, amikor még Bod Péter Ákos - ma ballib kedvenc - is kódolt antiszemita volt, mert az új magyar érnek dizájnjánál nem hallgatott a szakértői bizottságra.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 20:26:38

@törppicur:

A kép bonyolultabb.

Van ahol van AB (a legtöbb ország a világon ilyen), s van ahol nincs.

S ahol van, ott az AB sokféle jogosítvánnyal rendelkezik: van ahol gyakorlatilag totális úr, bármilyen döntést megsemmisíthet (pl. Németország ilyen), van ahol csak bizonyos döntéseket, s van ahol csak ekőzetes véleménymondási joga van.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 20:29:32

@MAXVAL birсaman közíró: "Milyen egy független alkotmánybíró? Nincs meggyőződése, politikai véleménye?"

Független akkor, ha a további egzisztenciája nem függ az alkotmánybíróként hozott döntéseitől.
Tehát nem újraválasztható, mert ha az, fennáll a veszély, hogy az újraválasztására hajt majd, és a hatalomnak akar megfelelni.
És ha nem kell félnie, hogy a döntései miatt szankcionálhatják majd, például a hatalom utasítására sehol nem kap majd állást (ha még nem nyugdíjba megy az alkotmánybíróságról).

A független az függetlent jelent. Aki csak a saját tudása és meggyőződése szerint ítél, nem elvárások szerint.
Akinek meg nincs meggyőződése, az vagy pragmatikus, cinikus gazember, vagy szobanövény.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 20:51:35

@ulpius66: "Aztán meséljél mán, objektíven hogyan tudod mérni azt, hogy egy országban mennyire "szabad a sajtó"?"

Én nem vagyok sajtószabadság-mérleg, nem tudom, honnan vetted ezt.
Viszont, ha egy országban az adófizetők pénzéből működtetett közszolgálati rádióban, televízióban, távirati irodában ellenzéki politikust csak karaktergyilkosságnál képi illusztrációként szerepeltetnek, de véleményét ott nem fejtheti ki, az ellenzék sajtóközleményeit nem közölhetik, miközben abból a médiából folyamatosan a kormány álláspontja harsog, az ellenzéket ütik-vágják, és a sajtószabadságot úgy fogják fel, hogy ott a miniszterelnöknek szabadságában áll minden héten szabadon elmondani a véleményét akár egy órán keresztül, abban az országban nyilvánvalóan nincs rendben valami.
Kormánykritikus országos rádió nem működhet, mert nem kap frekvenciát, helyi rádió is csak egyetlen egy, az is csak addig, amíg a ninivei hatalmak engedik (mondjuk februárig).
A földi sugárzású digitális rádiósugárzást meg nemes egyszerűséggel megszüntetik, mert úgy rengeteg rádió működhetne, nem kellene a szükös frekvenciák miatt szigorúan kézben tartani a pályáztatást, mert jutna mindenkinek hely.
Ahol az erőforrást mesterségesen beszűkítik, és a hatalom tartja rajta a kezét, és osztja el (frekvenciák, állami hirdetések), ott a sajtó nyilvánvalóan nem lehet szabad.
Ha nem jut el az emberek széles tömegéhez, hiába van szólásszabadsága bárkinek.
Attól, hogy kiállhatok a tetőre, és kiabálhatok, vagy létrehozhatok egy blogot a neten, még nem lesz sajtószabadság.
Ha a sajtópiacot az állami hirdetésekkel (plusz a hatalom oligarcháival, valamint nyomásgyakorlással a független cégekre) a hatalom mesterségesen eltorzítja, nincsen sajtószabadság. Nem kell ahhoz újságírókat börtönbe zárni, vagy megöletni, hiogy ne legyen.

ulpius66 2020.12.07. 20:58:03

@Patreides:

"Akinek rádió kell vegyen magának!" -- by D-209....

Ismerős????????????

UGYE EKKOR JOGÁLLAM VOLT MAGYARORSZÁG?

ulpius66 2020.12.07. 21:02:08

@Patreides: "Ha nem jut el az emberek széles tömegéhez, hiába van szólásszabadsága bárkinek."

ÉN BÍROM A VICCEKET!
(csak figyelmeztetlek!!!.... eddig az volt a ballibsi mantra, hogy hiába áldoz milliárdokat a kormány a közmédiára, azt úgysem nézi/hallgatja/olvassa senki......most meg csodák csodája, ez a fő baj, amit senki sem hallgat.....)

ulpius66 2020.12.07. 21:05:05

@Patreides:

MINDEN HATALMAT A SZOVJETEKNEK!!!!!!!!!!!!!!
(AKAROM MONDANI: A BOLSEVIKOKNAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JA, NEM!!!

MINDEN HATALMAT A LIBERÁLISOKNAK!!!!!
(ugyanúgy, mint száz éve a kommunistáknak......bár könnyű behelyettesíteni: KOMMUNISTA = LIBERÁLIS....)

ulpius66 2020.12.07. 21:06:44

KOMMUNISTÁK = LIBERÁLISOK

A LEGFŐBB KÖZÖS JELLEMZŐJÜK, HOGY CSAK DIKTATÚRÁBAN KÉPESEK GONDOLKODNI!!!!!
(aki nem kommunista, liberális, AZ FASISZTA!!!!)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 21:07:06

@Patreides:

Azaz csak az a független alkotmánybíró, akik haláláig választanak meg.

Nos, ebben az esetben rossz hírem van számodran: Nyugat-Európa tele van nem független alkotmánybrákkal, ugyanis nagyon kevés helyen van életfogytig választás.

Ami pedig az amerikai AB-t illeti, azt tudod, hogy egész más alapja van, mint a Mo-on honos osztrák modellnek? Pl az amerikai AB nem semmisíthet meg semmilyen jogszabályt, csak konkrét bírósági döntést.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 21:07:38

@ulpius66:

Mert a közszolgálati, az legyen közszolgálati, igaz?
És vettek is maguknak rádiót. Ezek is, azok is. Mert kaptak hozzá frekvenciát. Ezek is, azok is.
Most nem tudnak, mert csak az kap frekvenciát, aki Orbánt dícséri áhítatosan.
Meggyőződés nélküli karrierlovagok.

"- Csak hódolat illet meg, nem birálat.
...
- Dicsér eléggé e hitvány sereg,
És illik is, hogy ők dicsérjenek.
Te szülted őket, mint árnyát a fény"

Szalay Miklós 2020.12.07. 21:12:15

A EU-s jogállamisági vita lényeglátó elemzése:

egyvilag.hu/index.shtml#movseu

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 21:15:42

@MAXVAL birсaman közíró:
"Azaz csak az a független alkotmánybíró, akik haláláig választanak meg."

Nem.
Az a független, aki nem az újraválasztására játszik, és akit nem fenyeget retorzió, miután véget ért a ciklusa.
Nyilván mai magyar körülmények között ilyen csak az lehet, aki nyugdíjig alkotmánybíró, de azért ne a mai magyar viszonyokat tekintsük már normálisnak!
Normális helyzetű országban nem érheti retirzió a hatalom részéről a bírót, ha nem a hatalomnak tetsző döntést hozott. Mert abból közbotrány lenne, és a hatalom számára politikai bukás.

"Ami pedig az amerikai AB-t illeti, azt tudod, hogy egész más alapja van, mint a Mo-on honos osztrák modellnek? Pl az amerikai AB nem semmisíthet meg semmilyen jogszabályt, csak konkrét bírósági döntést."

Az nem AB, hanem Legfelsőbb bíróság, de mindegy is.
De ez most hogy jön ide?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 21:18:19

@Patreides:

Mo-on milyen retorzió éri a valakinek nem tetsző módon döntő alkotmánybírót?

KiülökADombtetőre 2020.12.07. 21:26:48

@Veszéjben a lyogállamiság !:
"Persze, kisgyerek, majd rájössz. Kénytelenek lesznek visszatáncolni, mert a vétó túl nagy galibát okozna. Egyébként Juncker azt mondta korábban, hogy a kohéziós pénzek jogállamisági normákhoz való kötése mérgező lenne, és az EU széteséséhez is vezethetne..."

És ha ez így is lesz, az szerinted rendben van? 25 tagország semmi kivetnivalót nem talál benne, de a seggdugasz Magyarországnak nem felel meg és borítja az egész uniót. Szerinted ezt így kell csinálni? Ha minden ország így intézné az ügyeit vajon mire jutnánk?

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 21:28:52

De a legtöbbet az mond az egész jogállamiság vitáról, hogy Orbánnak akkor, amikor 1999-ben kiadták a kormányjelentést az EU-csatlakozási tárgyalások állásáról, még szó nélkül teljesen természetesnek vették a jelentésben a koppanhágai kritériumokat, köztük a jogállamiságot, mint csatlakozási követelményt, amit teljesíteni kell.
Csak most kezdék el kétségbe vonni a fogalom létezését is, amikor az EU számon akarja kérni, hogy akkor jó lenne nem lebontani, hanem továbbra is teljesíteni ezt a követelményt is, mint az EU egyik alapját.
1999-ben még Orbán és a kormánya teljesen magától értetődőnnek tartotta a jogállamiságot, az emberi jogokat, mindent, mint követelményt, most meg úgy tesz, mintha az valami tegnapi kitaláció lenne, amit most rajta számon akarnak kérni.

* * *
"III. A csatlakozási felkészülés folyamata
1. A felkészülés alapvetõ céljai és stratégiája

Az integrációs stratégiát, ezen belül a csatlakozási tárgyalások során képviselendõ alapelveket, célkitûzéseket a Kormányprogramban foglaltak alapján a 2084/1998.(IV.8.) Korm. határozatot módosító 2218/1998.(IX.30.) Korm. határozat fogalmazta meg. Stratégiai cél a teljes felkészülés biztosítása 2001. december 31-ig. A felkészülési idõszakban a következõ alapvetõ célok elérése szükséges:

Az Európai Unió által meghatározott, illetve a tárgyalásokon egyeztetett, a belépéshez szükséges feltételek teljesítése. Ezek a következõkben foglalhatók össze:

= Politikai feltételek (demokrácia, jogállamiság, emberi jogok, kisebbségek védelmének biztosítása)"

( www.parlament.hu/irom36/1040/1040.htm )

steery 2020.12.07. 21:29:02

Szerintem a nyugati országokban számos alkalommal, súlyosan sérültek az elmúlt években a jogállamiság feltételei, körülményei. A politikusok úgy engedtek be hatalmas migráns tömegeket az országukba, hogy erről nem kérték ki a szavazópolgárok véleményét: nem volt népszavazás az ügyben? Ahogy arról sem volt és nincs szó, hogy most, utólag akarnak-e még mindig a polgárok migránsokat befogadni, együtt élni velük, megfizetni ennek az árát pénzben és emberéletekben vagy jobb szeretnék inkább, ha az állam nyers erőszakkal kitoloncolná a betolakodókat és akik már állampolgárságot kaptak, azoktól is megvonná az állampolgárságot vagy alaposan felülvizsgálná és a korábbiaknál szigorúbb feltételekhez kötné a megadását, megtartását?

Amíg a nyugati országok ezen súlyos jogsértéseket nem orvosolják, szerintem ne óbégassanak a magyar jogállam miatt. Nálunk olyan szabad a sajtó, hogy bármit lehet közölni, meg az ellenkezőjét is és minden kétségbe vonható, senkibe nem folytják bele a szót.
Az igazságszolgáltatásunk meg annyira független, hogy simán ellenáll még akár a miniszterelnök parancsának is, aki hiába közölte, hogy a szegregált cigányok nem kaphatnak pénzbeli kártérítést, a bíróság nem engedett a politikai nyomásgyakorlásnak. Mi ez, ha nem a jogállam profi működése?

Szerintem nálunk most jól mennek a dolgok. Egyedül az ellenzék munkájával vagyok nagyon elégedetlen. Rendkívül tehetségtelenül politizálnak, gyakorlatilag mindent megtesznek azért, nehogy bárki rájuk akarjon szavazni.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 21:31:56

@MAXVAL birсaman közíró: "Mo-on milyen retorzió éri a valakinek nem tetsző módon döntő alkotmánybírót?"

A valakinek nem tetsző módon döntőt?
Semmilyen.
Az Orbánnak nem tetsző módon döntőt meg bármilyen, lehet, hogy meghosszabbítják Bicskéig.

ulpius66 2020.12.07. 21:32:22

@KiülökADombtetőre:

Gyermekem!

Mán most szólok!

VAGY ÚGY LESZ, AHOGY AZ ORBÁN AKARJA, VAGY SEHOGY!
(sajna ez a liberális demokrácia.....ha egyszer az van leírva, a liberálisan nagyon demokrata EU Alapszerződésébe, hogy egy ember is vétózhat, addig Orbán is csak a jogállami alapokhoz ragaszkodik!)

HA MEG ANNYIRA FONTOSAK AZ EU-PÉNZEK AZ ORSZÁGOKNAK, AKKOR ŐK VONJÁK VISSZA EZT A JOGÁLLAMISÁGOSDI IZÉT!!!!!!!

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 21:38:46

@steery: "Az igazságszolgáltatásunk meg annyira független, hogy simán ellenáll még akár a miniszterelnök parancsának is, aki hiába közölte, hogy a szegregált cigányok nem kaphatnak pénzbeli kártérítést, a bíróság nem engedett a politikai nyomásgyakorlásnak. Mi ez, ha nem a jogállam profi működése?"

Megmondom, mi ez.: minősített bűncselekmény, az alkotmány lábbal tiprása.
Egy miniszterelnök bűntettet követ el akkor, amikor parancsot ad a bíróságnak arra nézve, hogy milyen döntést hozzon,
Ez az egyetlen példa mindent elmond arról, mennyire számít egy miniszterelnöknek a jogállamiság, de akár maga az alptörvénynek nevezett alkotmány is, amikor simán két lábbal ugrál rajta, ha neki úgy tetszik.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 21:57:07

@steery: " vagy jobb szeretnék inkább, ha az állam nyers erőszakkal kitoloncolná a betolakodókat és akik már állampolgárságot kaptak, azoktól is megvonná az állampolgárságot"

The Road
youtu.be/avcdVCtLOKM

"Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette....
...Elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó szerepét. Becsüljük országunk különböző vallási hagyományait...
... Magyarország alkotmányos önazonosságának és keresztény kultúrájának védelme az állam minden szervének kötelessége."
/Magyarország Alaptörvénye/

"Ezután a balján állókhoz is szól: Távozzatok színem elől, ti átkozottak, az örök tűzre, amely az ördögnek és angyalainak készült.
Mert éhes voltam, s nem adtatok ennem. Szomjas voltam, s nem adtatok innom. Idegen voltam, s nem fogadtatok be. Nem volt ruhám, s nem ruháztatok fel. Beteg és fogoly voltam, s nem jöttetek el meglátogatni.
Ekkor ezek is megkérdezik: Uram, mikor láttunk éhesen vagy szomjasan, idegenként vagy ruhátlanul, betegen vagy börtönben, s nem voltunk szolgálatodra?
Erre majd ezt feleli: Bizony mondom nektek, amit a legkisebbek valamelyikével nem tettetek, velem nem tettétek.
Ezek örök büntetésre mennek, az igazak meg örök életre.”
/Biblia, Máté/

ember100 2020.12.07. 22:15:35

@törppicur:
Helló !

Nem kell messzire menni elég a korrupciót megnézni .
Pl. a nemzet Veje -ELIOS inkább kifizették az egész bulit az adófizetők pénzéből .és még elég sok ilyen van sajnos.
Meg a lölő közbeszerzésen nyert milliárdjai .....

Eltiltott Vélemény 2020.12.07. 22:16:23

@Patreides: " ... Hiába van meg papíron a jogállamnak megfelelő intézményi szerkezet, ha azokba a hatalom tőle ilyen-olyan módon függő helyzetben lévő, "kézben tartott" embereit ülteti (és ha azokat oda bebetonozza.hosszabb időre, egy új kormány sem tudja onnan eltávolítani, amivel az előző hatalom valójában továbbviszi a hatalmát a vesztes választáson túlra)).
Ez a jogállam kiüresítésének egyik hatásos eszköze. ... "

Akkor a nyúl b@szhattya, mert ugye az USA a legdemokratikusabb állam a világon, annyira bővelkednek ott demokráciában, hogy még exportra is futja, meg Guantanamóra stb...

és mellékesen az alkotmánybírókat életük végéig választják... igaz, utána már nem tudnak hosszabbítani, mert az már jogállami gondokat vetne fel... :-)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 22:17:36

@MAXVAL birсaman közíró: "Példa erre?"

Ez valami vicc?
Orbán hozzáállását szépen megmutatta már a bíróságok lefejezése a hatalomra kerülése után, a bírák kényszernyugdíjazása. A helyükre meg olyanok kerültek, akik Orbán várakozása szerint már tudják, mire számíthatnak, és így majd neki tetszőbb döntéseket hoznak.
Meg lehet, hogy a Népszabadságot meg simán beszántatta az osztrák végrehajtójával, miután túl sok leleplező cikket közöltek a veje tevékenységéről?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 22:19:14

@Patreides:

Egyetlen alkotmánybíró se lett eltávolítva Orbán alatt. S nem tudtál retorzióra se példát hozni.

Eltiltott Vélemény 2020.12.07. 22:25:21

@ulpius66: klasszikust csak pontosan:

"Akinek saját tévé kell, az vegyen magának"
(Medgyessy)

ember100 2020.12.07. 22:25:51

@ulpius66:
Helló !

Ja ja és ha volt pénzed (simicska) akkor vehettél rádiót kaptál frekvenciát .
MOST ??????

Vén motoros 2020.12.07. 22:27:05

@Patreides: A demokrácia hazájában a legfelsőbb bírákat (et t.-képpen az ottani alkotmánybíróság) életük végéig választják. meg. Olvastam róla, hogy semmilyne módon nem lehet őket leváltani, egészségügy alkalmatlanság esetén sem. ha valamelyikük Alzheimeres lesz, és egy kataton nyáladzó zomibi lesz belőle, akkor sem váltható le. legfeljebb lemondhat, ha akar.) Az, hogy konzervatív fölény van-é, vagy sem, az attól függ, melyik elnöknek milyen szerencséje van. meghal-e alatta sok alkotmánybíró, és van-é többsége a szenátusban, hogy akár a Caligula lovát is beválasszák élete végéig. Most Trunmpnak szerencséje volt, és bár nem volt elegáns a konzervatív-keresztéyn csaj megválasztása, de abszolút törvényes. Na, 10-15 évre be van betonozva a konzetrvatív többség.
EZ mennyivel jobb és demokratikusabb, mint a magyar rendszer?
Ne máááá'.

ember100 2020.12.07. 22:29:48

@MAXVAL birсaman közíró:
Helló !

Végül is igazad van :)
Nyugdíjazták őket és felhigították az alkotmánybíróságot és teleültették pártkatonákkal , csinovnyikokkal.

Eltiltott Vélemény 2020.12.07. 22:30:58

@Patreides: " ... a bírák kényszernyugdíjazása ... "

Rühellem a Csuti Puhos Dakotát, de van egy-két dolog amiben egyetértek vele.
A bírák kényszernyugdíjazása speciel olyan... Azok a vén tróger kommunista gecik, akik bíróként funkcionáltak, még Kádáréktól kapták a kinevezésüket, és a régi jól bejáratott elvtársak voltak.

Bár igaz, nem a Csuti Horizontális Napóleonnak kellett volna elküldeni őket a véres gecibe, hanem 1989 okt. 24-én az aktuálisan kikiáltott friss köztársaság első elnökének.... de hát, mint tudjuk, itt nem volt forradalom, csak simán elsíbolták az országot....

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 22:33:19

@MAXVAL birсaman közíró:

Ja, ja.
Az alkotmánybírók majd kivételek lesznek. Azok nyugodtan hozhatnak sorozatban neki nem tetsző döntéseket, simán újraválasztatja őket, és később se lesz ebből semmi hátrányuk a további életük során.
Feltéve, hogy ezt a mostani "kormányzó" bagázst a választók kisöprik a p***ba.
(Mondjuk ma már alig van egy-két olyan alkotmánybíró, akik nem a többiekkel együtt szavaznak, Orbánnak tetsző módon, de még az az egy-kettő is Orbán embere volt valamikor, tehát alapból ők se nagyon ugrálnak, csak kicsit kilógnak, hogy azért tudjanak tükörbe nézni. Még a legfüggetlenebb, legbátrabb Stumpf is Orbánnak dolgozott egykor.)

Veszéjben a lyogállamiság ! 2020.12.07. 22:36:56

@KiülökADombtetőre: A vétó jogi intézményét ismered esetleg? Nem véletlenül létezik. Esetünkben megmenti az egész közösséget attól. hogy idióta politikusaik egy liberálfasiszta diktatúrát építsenek ki.

Veszéjben a lyogállamiság ! 2020.12.07. 22:39:03

@Eltiltott Vélemény: " igaz, utána már nem tudnak hosszabbítani,+

Ne kiabáld el ! Biden halottak szavazatival is nyert, így az ő érdekeiket is képviselnie kell..:)))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 22:39:39

@Patreides:

Szerinted ki válassza ki az alkotmánybírákat? A mindenkori ellenzék delegálja?

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 22:40:11

@Vén motoros: "EZ mennyivel jobb és demokratikusabb, mint a magyar rendszer? "

Sokkal.
Pont azért, mert életük végéig bírák maradnak, nem érheti őket retorzió a döntéseik miatt.
A választási rendszert meg ott nem változtatgatja a hatalmon levő úgy, hogy utána gyakorlatilag leválthatatlan legyen ő is, meg a szenátorai, képviselői is.. (Mondjuk elnök eleve nem lehet nyolc évnél hosszabb ideig senki.)

Veszéjben a lyogállamiság ! 2020.12.07. 22:40:15

@MAXVAL birсaman közíró: Keveri szegény az Alkotmánybíróságot és a Legfelsőbb Bíróságot, akárcsak a rendkívül tájékozott Cohn Bendit annak idején.:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.07. 22:43:07

@Veszéjben a lyogállamiság !:

Kón Bandita a magyar médiákat is keverte, lásd amikor tiltakozott fideszes médiák "elhallgattatása" ellen.

Vén motoros 2020.12.07. 22:44:03

@Patreides: Milyen retorzió érheti azt, aki nem a Fidesznek megfelelő döntést hoz?
Az alkotmánybírák a regnálásuk alatt annyit keresnek, és utána akkora nyugdíjat kapnak, hogy annál nagyobb anyagi függetlensége legfeljebb az OTP-s Csányibak lehet. Nem tudok elképzelni semmilyen retorziót, legfeljebb nem kap legmagasabb Állami Kitüntetést és Orbán nem simogatja meg a buksiját és nel hele csókot az orcájára.
Nen haragudj, de amit a retorzióról írtál, az marhaság.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 22:54:37

@Patreides: Stumpfot mondjuk nem is jelölték újra, hiába lett volna még nyolc éve a nyugdíjig.
De eleve helytelen az újraválaszthatóság, már emiatt se lehet független, nem befolyásolható..
Ha ez nem lett volna bevezetve, a bíró - függetlenül attól, ki válsztotta be - onnantól csak a maga lelkiismeretének lenne felelős - ahogyan az korábban volt is. De íg ez kizárt, a politika itt is biztosra ment.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 23:00:13

@Eltiltott Vélemény: "Azok a vén tróger kommunista gecik"

Ja, hát igen.
Van, akiket nyugdíjba küldött, és van, akinek kőbányákatt szerzett.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 23:09:23

@Vén motoros: "Milyen retorzió érheti azt, aki nem a Fidesznek megfelelő döntést hoz?"

Nem választják újra, és elintézik, hogy sehol ne kapjon állást.
(Akármennyit is keresnek, azt is el lehet költeni menetközben.)
De ez persze most nem fordulhat elő, hiszen mindenkit Orbán idején neveztek ki, és mindenki tudja, hol a helye és mi a feladata.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.07. 23:13:11

@Vén motoros:

De nem is ez a lényeg
Jogállamban eleve olyanok a szabályok, hogy ne is érhesse retorzió büntetlenül. Ha mégis éri, legyen hatékony jogorvoslat és kárpótlás.
Attól is jogállam a jogállam.
De nagyon leragadtunk az alkománybíráknál, ami eleve csak egy példa volt.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.08. 00:50:28

Orbánt nyilván az zavarja a legjobban a jogállamisági kritériumok közül, hogy az EU vizsgálná a korrupciót is, ami OV-ék meghatározása szerint nem bűncselekmény, hanem a hivatalos kormányprogram,.
Az, hogy magas rangú kormánytagok a milliárdos fidesz-közeli oligarcháktól ajándékba jacht-os üdülést, vagy magánrepülőgépes utakat fogadnak el, majd az oligarcha nem sokkal később újabb zsíros, túlárazott állami megrendelésekhez jut (előre lezsírozott közbeszerzéssel, vagy éppen anélkül), tehát nem korrupció, hanem a NER rendszerének rendes működése (business as usual).
Az EU mércéje szerint (ami 2010 előtt még magyar viszonylatban is annak számított, és ha előfordult, legtöbbször maga a kormány, illetve az alá tartozó szervek kezdték vizsgálni, és tették a feljelentést ) pedig a jogállamiság hiányára utaló masszív korrupciós bűncselekmény.
Orbán állítja, hogy őt nem lehet megvesztegetni, tehát ezek szerint egy ilyen "ajándék" nem megvesztegetés, de akkor micsoda?
Természetesen a neki járó juss, ahogyan régen az ókori emberek az isteneknek vitték az ajándékokat azért, hogy időben jöjjön az eső, bőséges legyen a termés, jöjjön a gyermekáldás stb.
Az istenek pedig vagy teljesítették a kérést, vagy nem, ahogy éppen isteni kevük tartotta.
És ez természetesen nem megvesztegetés volt, hanem a nekik, az isteneknek járó juss. És ha valami nem tetszett nekik, egy mozdulattal törölték el az emberek termését, házát, bármijét.
Mert ők voltak az istenek.
Akiknek a dolgába semmiféle más hatalom nem szólhat bele, főleg nem az EU.
A családon belüli erőszak áldozata - aki úgy gondolja, nincs hová mennie, nincs mit tennie, vagy éppen a másik nem is úgy gondolja, hogy az azért szereti őt, amellett, hogy veri, csak hát... - sokszor önként marad a helyzetben, és így nem csak az erőszaktevőé, de a saját foglya is.
Akárcsak mi itt mindannyian, Magyarország jobb sorsra érdemes többsége.

birkamenet 2020.12.08. 02:29:21

@Veszéjben a lyogállamiság !:

Jó hogy itt vagy te féleszű orbán felszopó, legalább elmagyarázod mindjárt, hogy az EU 25 tagországa miért is van jól el Európa legfejlettebb szövetségi klubjában, miközben egy elmebeteg sztyeppei maradvány ország permanens háború an áll ezzel a 25 boldog tagországgal.

Egyébként eg élőben élvezhetef, hogy amikor ti fajtiszta félázsiai szittya magyarjai azon jajveszékeltek, hogy a magyarokat a világ utálja, akkor ahhoz mi mindent is tesz orbán, hogy ezt a globális utálatot kivívja a magyarjának.

Ménár Atya 2020.12.08. 06:52:02

"Több forgatókönyv is szóba jöhet akkor, ha az elemzés során a Bizottság megállapítja, hogy valamely tagállamban csorbul a jogállamiság, s ezzel az uniós jog érvényesülése. Ebben az esetben a Bizottság kötelezettségszegési eljárást indíthat, amely pénzügyi szankciókkal is járhat, ha az Európai Bíróság úgy határoz. Mindezeken túl a Tanácsnak lehetősége van arra, hogy ajánlatot tegyen egy , vagy akár egyhangú döntést hozzon a szankcióról – ami akár a tagság felfüggesztése is lehet."

Ez rosszabb mint a kommunizmus.
Nem bírósági döntést hajt végre a bizottság, hanem bizottsági döntést a bíróság.
Tehát, ha nem mész le békába az erősebb kutya előtt, akkor majd jól megbüntetünk, mert te vagy a kisebb, aztán majd mehetsz bíróságra is...........
Azt mondjuk hogy gyilkos vagy, addig leültetünk, amíg nem bizonyítod az ellenkezőjét, de mehetsz bíróságra is majd..................
Mintha fordítva ülnénak a lovon.
A jelenlegi helyzetben is jól látszik, amikor megkerülni akarják a vétózókat, amihez ugye joguk van, gondolom megint szavaznak, és aki tartózkodik, azt ismét az ellenünk szavazókhoz számolják, de majd kapunk bánat csokit, igaz keleteurópának szánt minőségű milkát, kevesebb kakaóval, mert mégis csak másodrendű egyenlők vagyunk..............

Ménár Atya 2020.12.08. 07:29:53

@Matyas_kiraly:
Látom ezt sem érted ostoba Fitymatyi.
Bkv busz -karigeri -tüttő mutyi megvan azért remélem, na látod az lopás.
Az Eu bünti remélem jön majd, a bizottság jól megbünteti, a bíróság helyett.......
Na ezért vagy ostoba migri köcsög Fitymatyi!

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.12.08. 09:57:49

matyi baszta blog.
szanalmas vagy mátyás, egy beteg ember. keress magadnak egy kezelőorvost, mert az allapotod rohamosan romlik.

steery 2020.12.08. 11:02:53

@Patreides: Ez nem bűncselekmény, hanem hatáskör túllépés, propaganda célból, amivel túllőtt a célon. De biztos vagyok benne, hogy a nyilatkozata előtt kikérte vagy 20 profi jogász véleményét arról, mit mondhat, hogy mondhatja törvényesen és mi lesz a következménye? Vagyis pontosan tudta, hogy ezért nem vonható felelősségre. Ez egy "kóstolgatás" volt. A hatalmának kiterjesztését próbálgatta, azt lesve, hogy vajon elég ellenálló-e a bírói hatalom vele szemben vagy sem? Ez olyan, mint amikor azért lőssz rá a másikra, hogy megnézd, van-e rajta golyóálló mellény, nem azért, hogy megöld. De ha belehal, az se gond, mert úgyis pont az utadban áll.
Ha megfigyeled, észreveheted, hogy a romló globális életkörülmények és szaporodó válsághelyzetek miatt minden országban a hatalmon lévők növelni akarják a hatalmukat, hogy hatékonyabban cselekedhessenek, mert pontosan tudják, hogy a demokrácia olyan, mint összekötött lábbal és kézzel szaladni az oroszlán elől. Gyakorlatilag mindenhol próbálnak demokráciának hazudott diktatúrákat bevezetni, mert abban reménykednek, hogy a drákói intézkedésekkel elkerülhetik a még nagyobb bajokat. De ez meddő igyekezet. Amennyi problémát megold, annyi újat hoz létre.
Szerintem nincs semmi baj a jogállammal. Az viszont gond, ha nincs pontosan definiálva, mi az, hogy jogállam, ha mindenhol, mindenki másképp definiálja és ezek köszönőviszonyban sincsenek egymással, illetve ha folyton változtatgatják a jogállam fogalmát, mindig a pillanatnyi rövidtávú érdekekhez igazítva azt.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.08. 14:06:27

Érdemes végigolvasni, kiderül, miért fájna Orbánnak, ha az EU jobban beleláthatna a dolgokba, és jobban be is avatkozhatna (mondjuk a közös, korrupció ellenes ügyészséggel, meg jogállamisági vizsgálatokkal):

444.hu/2020/12/08/hogyan-mukodnek-az-eu-s-csalasok-magyarorszagon

Ez a működés olyan messze van a jogállamiságtól, mint józsef-utcai ku*va a veronai Júliától.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.12.08. 15:25:42

Újabb adalék a nagyszerű jogállamisághoz, amikor újabb közpénz veszíti el közpénz jellegét - a rendőrség szerint, legalábbis:

24.hu/belfold/2020/12/08/szel-bernadett-mtva-feljelentes-rendorseg/

Jogállam, az, meg a kis pöcsöm.
süti beállítások módosítása