A közép-kelet-európai térséget március első heteiben érte el a koronavírus-járvány. Az országok kormányai talán jobban rá vannak szorulva egymás segítségére, mint valaha. De vajon van-e egy egységes válságkezelési stratégia a visegrádi négyek közt? Megnéztük!
Az Európai Unió válsága minden országot érint, és szinte bizonyos, hogy a járvány leküzdése után az államok politikusai éles vitákat fognak folytatni az EU-integráció jövőjéről. Ebben a helyzetben azonban nagyon fontos a szolidaritás és az együttműködés. A magyar kormány különösen nagy hangsúlyt fektetett kommunikációjában a V4 országok szövetségének, amelynek Magyarországon kívül tagja még Szlovákia, Csehország és Lengyelország. Azt több tanulmány vizsgálta már, hogy ez a szövetség a gyakorlatban mennyire működik, de egy ilyen, korábban ismeretlen és rendkívüli szituáció más cselekvési tervet követel.
Lengyelország
A V4-ek és az EU egyik legnagyobb tagállamában március 4-én jelentették be az első igazoltan koronavírussal fertőződött beteget. Ezt követően minden nap jelentek meg újabb esetek, a fordulópont azonban március 10-én jött el. A lengyel kormány ekkor jelentette a WHO-nak, azaz az Egészségügyi Világszervezetnek, hogy az úgynevezett „importált” esetekből, tehát azokból, amiket külföldről érkező személy esetében észleltek, áttértek az országon belüli fertőzések szakaszába. Ezzel egy időben elkezdődtek a korlátozó intézkedések bevezetései.
Kezdetben az 1000 fő fölötti szabadtéri és az 500 fő fölötti beltéri rendezvények megrendezését tiltották meg, viszont két nap múlva, március 12-én már az összes eseményt törölték.Az iskolák és az egyetemek bezárását is elrendelték, kezdetben optimista módon március 25.-ét tűzve ki az újranyitás napjának, valamint rögzítették: az év végi záróvizsgákat és az érettségit meg kell tartani! A napi esetszámok azonban csak aznap kezdtek el igazán megnőni, így a bezárásokat április 10-ig meghosszabbították. Március 20-án a kormány hivatalosan is járványhelyzetet hirdetett és további szigorításokat vezettek be: a két főnél nagyobb találkozók megtartását szabálysértésnek minősítették, a kijárást korlátozták, csak szükséges esetben, vásárlás és munkába járás céljából lehet elhagyni a lakhelyet, illetve kiskorúnak számító személyek nem tartózkodhatnak az utcán felügyelet nélkül. Minden olyan intézményt bezártak és szolgáltatást berekesztettek, ami nem számít létfontosságúnak a mindennapi élet szempontjából. Érdekesség, hogy a kormány húsvéthoz közeledve lazította az addigi politikáját, és a maximum 50 fős vallási szertartásokat engedélyezik majd.
Lengyelország a kezdettől fogva az egyik legrosszabb tesztelőnek számított, nála csak két EU-s ország, Magyarország és Horvátország végzett hátrébb az 1 millió főre jutó elvégzett tesztek összesítésénél. A lengyel kormány már március első napjaiban előkészített egy speciális törvényt, amit a parlament elsöprő többséggel meg is szavazott. A közvélemény megosztott volt a kérdésben, mivel a lengyel alkotmány tartalmazza a különleges jogrend fenntartására vonatkozó feltételeket és annak lehetséges hosszát. Eszerint szükségállapotot maximum 90 napig lehet elrendelni és egy alkalommal, további 60 napra meghosszabbítható. A benyújtott és elfogadott javaslat alapján ez 180 napra tolódik ki és nagyobb mozgástérrel ruházza fel a kormányt. Ennek következtében megjelentek azok a vélemények is, amik a demokráciát féltik, mivel a törvény kiiktatja a fékek és egyensúlyok rendszerét a hatalommegosztásból. Cikkünk írásakor Lengyelországban 5205 megbetegedés mellett 159 halálesetet és 222 sikeres gyógyulást regisztráltak közel 100 000 teszt elvégzése után.
Csehország
Az országban március 1-jén jelentették be az első megbetegedéseket – rögtön hármat –, majd rá két napra már növekedésnek is indult az igazoltan fertőzött esetek száma. A cseh kormány hamar megelőző intézkedéseket hozott, a határokat lezárta, az iskolákat pedig bezáratták. Március 12-én a teljes országra kiterjedő veszélyhelyzetet hirdettek, amire az ország modernkori történelmében korábban nem volt példa. Minden olyan eseményt, amin kettőnél többen vesznek részt betiltottak, valamint kötelezővé tették a szájmaszk használatát minden ember számára, amikor utcán, közterületen, vagy boltban tartózkodik. Március 15-én a teljes országot karanténba helyezték, és korlátozták a kijárást, a szabályszegőknek pedig súlyos eurókban mérhető büntetést helyeztek kilátásba.
Csehország másban is az élen jár, a tesztelési kapacitásai Dél-Koreához hasonlíthatóak, felállítottak úgynevezett drive-through tesztelési pontokat, aminek a lényege, hogy hasonlóan egy gyorsétteremhez, az embereket az autójukban tartózkodva minél gyorsabban teszteljék. Kétféle megoldás is létezik: vagy az állam biztosítja ingyenesen abban az esetben, ha gyanús esetnek minősül vagy pedig önfinanszírozással is igénybe vehető – egy teszt nagyjából 30-40 ezer forintba kerül. Dél-Moráviában pedig ’okos karantént’ hoztak létre, aminek célja, hogy az emberek telefonjáról kinyert adatok alapján figyelje, hogy érintkezhetett-e fertőzött emberrel, és figyelmeztesse abban az esetben, ha ez megtörtént. A jövőre nézve a terv, hogy a kijárási korlátozás helyét ez a rendszer vegye át az egész országban.
Talán éppen ennek köszönhető, hogy Csehországban igen magas a fertőzöttek száma, jelen pillanatban 5221 igazolt eset van, amiből 99 haláleset és 233 szerencsés gyógyulás. Hasonlóan Lengyelországhoz, a cseheknél is majdnem 100.000 tesztet végeztek el eddig, azonban a napi kapacitást jelentősen emelni akarják. A jelenlegi intézkedéseket a cseh kormány április 12-ig hosszabbította meg. Érdekesség, hogy az ország élen jár a szolidaritásban: Kínának kétszer is nagy mennyiségű egészségügyi felszerelést küldtek, Olaszországnak és Spanyolországnak pedig összesen 110 000 FFP2-es maszkot és 10 000 védőruhát adtak, míg Szlovéniának 1 millió sebészi maszkot és 200 000 FFP2-es maszkot adományoztak.
Szlovákia
Északi szomszédunknál március 6-án ütötte fel a fejét a vírus, az akkor még Peter Pellegrini által vezetett kormány pedig nagyon gyorsan reagált: március 9-én már be is zárták az összes iskolát először két hétre. Később, 12-én veszélyhelyzetet hirdettek, és korlátozták az emberek szabad mozgását. A szórakozóhelyeket, éttermeket bezárták, a nem létfontosságú boltok sem nyithatnak ki. Március 25-én pedig ők is kötelezővé tették a szájmaszk viselését. Szlovákia tehát a szokásos utat követte, és a számokból úgy látszik, hogy kontroll alatt tartják a megbetegedést. Jelenleg „csak” 682 megbetegedést tartanak számon, amiből két sajnálatos haláleset és 16 ember gyógyulását is jelentették. Viszont ellentétben Csehországgal, itt a teszteléssel közel sem állnak olyan jól. Eddig csupán 19 681 tesztet végeztek el, napi szinten körülbelül 1500-2000 új embert vizsgálnak, de egy ideig fennállt a veszélye annak, hogy a rendelkezésre álló készlet elfogy. Talán a kevés tesztelésnek köszönhető, talán a sikeres korlátozásoknak, de Szlovákiában a napi új esetszám átlagosan 25, azaz a többi országhoz képest alacsonyan tartják a megbetegedések számát, ezzel elnyújtva a járványgörbét. Szlovákia néhány napja bejelentette, nem engedélyezi az országba való be- és kilépését a 7,5 tonnánál nagyobb kamionok esetében, de ezt a rendelkezést másnap feloldották. Igor Matovic miniszterelnök bejelentette, hogy a húsvéti időszakra utazási korlátozásokat fognak bevezetni, senki sem hagyhatja el azt a járást, amiben életvitelszerűen tartózkodik, ezzel próbálják elejét venni a rokonlátogatásoknak, amik elszabadíthatják a vírus terjedését.
Magyarország
Itthon március 4-én, közel 1 hónapja ütötte fel a fejét a megbetegedés, két iráni diáknál mutatták ki a betegséget. Kezdetben enyhe korlátozó intézkedéseket hoztak, a beutazást és vízumkibocsátást korlátozták, majd a március 15-i állami ünnepség rendezvényeit mondták le. Az első komolyabb intézkedéscsomag március 11-én jött, amikor a kormány elrendelte a veszélyhelyzetet, távoktatási rendet vezetett be az egyetemeken, ideiglenes határellenőrzést és rendezvények törlését rendelték el. Március 16-án a teljes oktatás digitális tanrendre állt át, valamint az összes határt lezárták a nem magyar állampolgárok előtt. Március 27-én pedig életbe léptek a kijárási korlátozások, amik értelmében a lakóhelyet csak különösen indokolt esetben lehet elhagyni. Egyelőre ez a rendelet április 11-ig áll fenn, s a jövőjéről április 9-én lehet döntés.
A kormány – Lengyelországhoz hasonlóan – itthon is elfogadott egy különleges jogrendre vonatkozó törvényt, aminek értelmében a korábban kihirdetett veszélyhelyzet alatt meghozott törvény erejű rendeletek érvényessége határozatlan időre, visszavonásig szól. A veszélyhelyzet lezárulta a járvány végében lett meghatározva, amiről a parlamenti többség fog dönteni, a rendeletek visszavonásának esetében azonban a kormány kezében van a felelősség. Komoly kritika érte a kormányt amiatt, mert nem hozták nyilvánosságra a megbetegedések nemi, életkori és területi adatait. Végül április 1-én történt ebben változás, ekkortól kezdve elérhetővé vált az elhunytak neme, kora és alapbetegségei, valamint a területi alapú megbetegedések számai. A kormány bejelentette, hogy Szerbiának és Észak-Macedóniának maszkokat, illetve egyéb egészségügyi felszereléseket adományoz, mivel ezen országok talpon maradása fontos a migrációs helyzet stabilitása miatt is. Magyarországon e pillanatban 25 748 tesztet végeztek el, ami 895 pozitív esettel járt. Ebből 58 ember elhunyt, míg 94 felépült a betegségből.
Összehasonlítás
Az Oxford University készített egy kutatást március 24-én, ami a kormányzati intézkedések szigorúságát vizsgálta. Ez alapján az aktuális állapotban a szomszédos Horvátországban voltak érvényben a legszigorúbb szabályok, 100-as értéket ért el. Ehhez képest Lengyelország 67, Csehország 81, Szlovákia 52, míg Magyarország 90 pontot ért el.
A különböző kormányzati intézkedések bevezetéséig eltelt napok száma az első igazolt esetet követően:
A V4 országok közötti együttműködés tetten érhető volt egyrészt annál az esetnél, mikor a magyar-szlovák határ mentén élő embereknek engedélyezték a bejárást a szomszéd országba munkavégzés céljából. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy hasonló intézkedés több ország esetében is megtörtént. A járvány kitörésekor, az első cseh adománynál Magyarország és Ausztria is küldött segélyszállítmányt Kínának. Az látszik azonban, hogy Csehországot leszámítva a több országnak még bőven van hova fejlődni a tesztelési kapacitást illetően, itt talán érdemes lenne segítséget kérni a cseh kormánytól, akár erőforrás, akár tudás terén, hiszen a WHO ajánlása is az: tesztelni, tesztelni, tesztelni. A korlátozó intézkedések meghozatalában Szlovákia volt a leggyorsabb, és náluk is van a legkevesebb igazolt eset, ami akár ennek a számlájára is írható, viszont az egyértelmű, hogy a jelenlegi helyzetben még senki sem lélegezhet fel. A továbbiakban is szükség van arra, hogy a kormányok együttműködve, egymást figyelve időben hozzanak fontos és jó döntéseket, hiszen csak így van lehetőség arra, hogy az eddig sikeresen megakadályozott tömeges megbetegedések szakaszába minél később lépjünk.
Pintér Patrik
Az utolsó 100 komment: