PolAlap - A politikai alapozó

A V4 országok válságkezelési stratégiája

2020. április 09. - Polalap

A közép-kelet-európai térséget március első heteiben érte el a koronavírus-járvány. Az országok kormányai talán jobban rá vannak szorulva egymás segítségére, mint valaha. De vajon van-e egy egységes válságkezelési stratégia a visegrádi négyek közt? Megnéztük!


Az Európai Unió válsága minden országot érint, és szinte bizonyos, hogy a járvány leküzdése után az államok politikusai éles vitákat fognak folytatni az EU-integráció jövőjéről. Ebben a helyzetben azonban nagyon fontos a szolidaritás és az együttműködés. A magyar kormány különösen nagy hangsúlyt fektetett kommunikációjában a V4 országok szövetségének, amelynek Magyarországon kívül tagja még Szlovákia, Csehország és Lengyelország. Azt több tanulmány vizsgálta már, hogy ez a szövetség a gyakorlatban mennyire működik, de egy ilyen, korábban ismeretlen és rendkívüli szituáció más cselekvési tervet követel.

Lengyelország


A V4-ek és az EU egyik legnagyobb tagállamában március 4-én jelentették be az első igazoltan koronavírussal fertőződött beteget. Ezt követően minden nap jelentek meg újabb esetek, a fordulópont azonban március 10-én jött el. A lengyel kormány ekkor jelentette a WHO-nak, azaz az Egészségügyi Világszervezetnek, hogy az úgynevezett „importált” esetekből, tehát azokból, amiket külföldről érkező személy esetében észleltek, áttértek az országon belüli fertőzések szakaszába. Ezzel egy időben elkezdődtek a korlátozó intézkedések bevezetései.
Kezdetben az 1000 fő fölötti szabadtéri és az 500 fő fölötti beltéri rendezvények megrendezését tiltották meg, viszont két nap múlva, március 12-én már az összes eseményt törölték.Az iskolák és az egyetemek bezárását is elrendelték, kezdetben optimista módon március 25.-ét tűzve ki az újranyitás napjának, valamint rögzítették: az év végi záróvizsgákat és az érettségit meg kell tartani! A napi esetszámok azonban csak aznap kezdtek el igazán megnőni, így a bezárásokat április 10-ig meghosszabbították. Március 20-án a kormány hivatalosan is járványhelyzetet hirdetett és további szigorításokat vezettek be: a két főnél nagyobb találkozók megtartását szabálysértésnek minősítették, a kijárást korlátozták, csak szükséges esetben, vásárlás és munkába járás céljából lehet elhagyni a lakhelyet, illetve kiskorúnak számító személyek nem tartózkodhatnak az utcán felügyelet nélkül. Minden olyan intézményt bezártak és szolgáltatást berekesztettek, ami nem számít létfontosságúnak a mindennapi élet szempontjából. Érdekesség, hogy a kormány húsvéthoz közeledve lazította az addigi politikáját, és a maximum 50 fős vallási szertartásokat engedélyezik majd.

Lengyelország a kezdettől fogva az egyik legrosszabb tesztelőnek számított, nála csak két EU-s ország, Magyarország és Horvátország végzett hátrébb az 1 millió főre jutó elvégzett tesztek összesítésénél. A lengyel kormány már március első napjaiban előkészített egy speciális törvényt, amit a parlament elsöprő többséggel meg is szavazott. A közvélemény megosztott volt a kérdésben, mivel a lengyel alkotmány tartalmazza a különleges jogrend fenntartására vonatkozó feltételeket és annak lehetséges hosszát. Eszerint szükségállapotot maximum 90 napig lehet elrendelni és egy alkalommal, további 60 napra meghosszabbítható. A benyújtott és elfogadott javaslat alapján ez 180 napra tolódik ki és nagyobb mozgástérrel ruházza fel a kormányt. Ennek következtében megjelentek azok a vélemények is, amik a demokráciát féltik, mivel a törvény kiiktatja a fékek és egyensúlyok rendszerét a hatalommegosztásból. Cikkünk írásakor Lengyelországban 5205 megbetegedés mellett 159 halálesetet és 222 sikeres gyógyulást regisztráltak közel 100 000 teszt elvégzése után.

Csehország


Az országban március 1-jén jelentették be az első megbetegedéseket – rögtön hármat –, majd rá két napra már növekedésnek is indult az igazoltan fertőzött esetek száma. A cseh kormány hamar megelőző intézkedéseket hozott, a határokat lezárta, az iskolákat pedig bezáratták. Március 12-én a teljes országra kiterjedő veszélyhelyzetet hirdettek, amire az ország modernkori történelmében korábban nem volt példa. Minden olyan eseményt, amin kettőnél többen vesznek részt betiltottak, valamint kötelezővé tették a szájmaszk használatát minden ember számára, amikor utcán, közterületen, vagy boltban tartózkodik. Március 15-én a teljes országot karanténba helyezték, és korlátozták a kijárást, a szabályszegőknek pedig súlyos eurókban mérhető büntetést helyeztek kilátásba.

Csehország másban is az élen jár, a tesztelési kapacitásai Dél-Koreához hasonlíthatóak, felállítottak úgynevezett drive-through tesztelési pontokat, aminek a lényege, hogy hasonlóan egy gyorsétteremhez, az embereket az autójukban tartózkodva minél gyorsabban teszteljék. Kétféle megoldás is létezik: vagy az állam biztosítja ingyenesen abban az esetben, ha gyanús esetnek minősül vagy pedig önfinanszírozással is igénybe vehető – egy teszt nagyjából 30-40 ezer forintba kerül. Dél-Moráviában pedig ’okos karantént’ hoztak létre, aminek célja, hogy az emberek telefonjáról kinyert adatok alapján figyelje, hogy érintkezhetett-e fertőzött emberrel, és figyelmeztesse abban az esetben, ha ez megtörtént. A jövőre nézve a terv, hogy a kijárási korlátozás helyét ez a rendszer vegye át az egész országban.

Talán éppen ennek köszönhető, hogy Csehországban igen magas a fertőzöttek száma, jelen pillanatban 5221 igazolt eset van, amiből 99 haláleset és 233 szerencsés gyógyulás. Hasonlóan Lengyelországhoz, a cseheknél is majdnem 100.000 tesztet végeztek el eddig, azonban a napi kapacitást jelentősen emelni akarják. A jelenlegi intézkedéseket a cseh kormány április 12-ig hosszabbította meg. Érdekesség, hogy az ország élen jár a szolidaritásban: Kínának kétszer is nagy mennyiségű egészségügyi felszerelést küldtek, Olaszországnak és Spanyolországnak pedig összesen 110 000 FFP2-es maszkot és 10 000 védőruhát adtak, míg Szlovéniának 1 millió sebészi maszkot és 200 000 FFP2-es maszkot adományoztak.

Szlovákia


Északi szomszédunknál március 6-án ütötte fel a fejét a vírus, az akkor még Peter Pellegrini által vezetett kormány pedig nagyon gyorsan reagált: március 9-én már be is zárták az összes iskolát először két hétre. Később, 12-én veszélyhelyzetet hirdettek, és korlátozták az emberek szabad mozgását. A szórakozóhelyeket, éttermeket bezárták, a nem létfontosságú boltok sem nyithatnak ki. Március 25-én pedig ők is kötelezővé tették a szájmaszk viselését. Szlovákia tehát a szokásos utat követte, és a számokból úgy látszik, hogy kontroll alatt tartják a megbetegedést. Jelenleg „csak” 682 megbetegedést tartanak számon, amiből két sajnálatos haláleset és 16 ember gyógyulását is jelentették. Viszont ellentétben Csehországgal, itt a teszteléssel közel sem állnak olyan jól. Eddig csupán 19 681 tesztet végeztek el, napi szinten körülbelül 1500-2000 új embert vizsgálnak, de egy ideig fennállt a veszélye annak, hogy a rendelkezésre álló készlet elfogy. Talán a kevés tesztelésnek köszönhető, talán a sikeres korlátozásoknak, de Szlovákiában a napi új esetszám átlagosan 25, azaz a többi országhoz képest alacsonyan tartják a megbetegedések számát, ezzel elnyújtva a járványgörbét. Szlovákia néhány napja bejelentette, nem engedélyezi az országba való be- és kilépését a 7,5 tonnánál nagyobb kamionok esetében, de ezt a rendelkezést másnap feloldották. Igor Matovic miniszterelnök bejelentette, hogy a húsvéti időszakra utazási korlátozásokat fognak bevezetni, senki sem hagyhatja el azt a járást, amiben életvitelszerűen tartózkodik, ezzel próbálják elejét venni a rokonlátogatásoknak, amik elszabadíthatják a vírus terjedését.

Magyarország


Itthon március 4-én, közel 1 hónapja ütötte fel a fejét a megbetegedés, két iráni diáknál mutatták ki a betegséget. Kezdetben enyhe korlátozó intézkedéseket hoztak, a beutazást és vízumkibocsátást korlátozták, majd a március 15-i állami ünnepség rendezvényeit mondták le. Az első komolyabb intézkedéscsomag március 11-én jött, amikor a kormány elrendelte a veszélyhelyzetet, távoktatási rendet vezetett be az egyetemeken, ideiglenes határellenőrzést és rendezvények törlését rendelték el. Március 16-án a teljes oktatás digitális tanrendre állt át, valamint az összes határt lezárták a nem magyar állampolgárok előtt. Március 27-én pedig életbe léptek a kijárási korlátozások, amik értelmében a lakóhelyet csak különösen indokolt esetben lehet elhagyni. Egyelőre ez a rendelet április 11-ig áll fenn, s a jövőjéről április 9-én lehet döntés.

A kormány – Lengyelországhoz hasonlóan – itthon is elfogadott egy különleges jogrendre vonatkozó törvényt, aminek értelmében a korábban kihirdetett veszélyhelyzet alatt meghozott törvény erejű rendeletek érvényessége határozatlan időre, visszavonásig szól. A veszélyhelyzet lezárulta a járvány végében lett meghatározva, amiről a parlamenti többség fog dönteni, a rendeletek visszavonásának esetében azonban a kormány kezében van a felelősség. Komoly kritika érte a kormányt amiatt, mert nem hozták nyilvánosságra a megbetegedések nemi, életkori és területi adatait. Végül április 1-én történt ebben változás, ekkortól kezdve elérhetővé vált az elhunytak neme, kora és alapbetegségei, valamint a területi alapú megbetegedések számai. A kormány bejelentette, hogy Szerbiának és Észak-Macedóniának maszkokat, illetve egyéb egészségügyi felszereléseket adományoz, mivel ezen országok talpon maradása fontos a migrációs helyzet stabilitása miatt is. Magyarországon e pillanatban 25 748 tesztet végeztek el, ami 895 pozitív esettel járt. Ebből 58 ember elhunyt, míg 94 felépült a betegségből.

Összehasonlítás

 

Az Oxford University készített egy kutatást március 24-én, ami a kormányzati intézkedések szigorúságát vizsgálta. Ez alapján az aktuális állapotban a szomszédos Horvátországban voltak érvényben a legszigorúbb szabályok, 100-as értéket ért el. Ehhez képest Lengyelország 67, Csehország 81, Szlovákia 52, míg Magyarország 90 pontot ért el.

A különböző kormányzati intézkedések bevezetéséig eltelt napok száma az első igazolt esetet követően:

A V4 országok közötti együttműködés tetten érhető volt egyrészt annál az esetnél, mikor a magyar-szlovák határ mentén élő embereknek engedélyezték a bejárást a szomszéd országba munkavégzés céljából. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy hasonló intézkedés több ország esetében is megtörtént. A járvány kitörésekor, az első cseh adománynál Magyarország és Ausztria is küldött segélyszállítmányt Kínának. Az látszik azonban, hogy Csehországot leszámítva a több országnak még bőven van hova fejlődni a tesztelési kapacitást illetően, itt talán érdemes lenne segítséget kérni a cseh kormánytól, akár erőforrás, akár tudás terén, hiszen a WHO ajánlása is az: tesztelni, tesztelni, tesztelni. A korlátozó intézkedések meghozatalában Szlovákia volt a leggyorsabb, és náluk is van a legkevesebb igazolt eset, ami akár ennek a számlájára is írható, viszont az egyértelmű, hogy a jelenlegi helyzetben még senki sem lélegezhet fel. A továbbiakban is szükség van arra, hogy a kormányok együttműködve, egymást figyelve időben hozzanak fontos és jó döntéseket, hiszen csak így van lehetőség arra, hogy az eddig sikeresen megakadályozott tömeges megbetegedések szakaszába minél később lépjünk.

Pintér Patrik

A bejegyzés trackback címe:

https://polalap.blog.hu/api/trackback/id/tr3015599504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teéjesenmindegy 2020.04.12. 00:32:20

@math0: Na, nem látjuk a bizonyítékot, hogy anyádnak van picsája. Tehát nincs.
Ez azt bizonyítja, hogy a valagán szült téged. Tehát szar vagy.
Ennyi-.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 00:35:36

@math0:
Mit nem értesz a sánta agyaddal?

Minél több tesztelést végzel találomra, annál kisebb lesz a valódi pozitivak (virushordozók) aránya, ami ezáltal egyre jobban közelit az álpozitivak fix arányához. Egy bizonyos ponton eléri, majd meghaladja a kamuesetek száma a valódiakét. Egy bizonyos tesztszámon felül nem tudod hatékonyan különválasztani a kettőt

Ha csak 5% a teszt elsőfajú hibája (ami már egy rohadt jó arány) akkor 1 millió tesztből 1000 valódi fertözött mellett lesz 50 ezer álpozitiv eseted. 49 ezret tehát kamu eredmény miatt kell karanténba zárni meg minden ami ezzel együtt jár

De nyomasd csak tovább a tömeges tesztelés mantrát, hátha pont ettől bukja meg magát a Zorbán

sóhegy049 2020.04.12. 01:10:39

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe:
Ezek szerint Dél-Korea, Szingapúr, Tajwan, Emirátusok és akik tesztelnek, mind hülyék? Lehet, de mégsem hullanak, mint a legyek! Az, hogy még mindig elmebetegen az ezer éve elavult kérdéssornak kell megfelelni, az egy vicc.

teéjesenmindegy 2020.04.12. 01:22:20

@math0: Szerintem meg a pinanélküli anyád

teéjesenmindegy 2020.04.12. 01:25:37

@sóhegy049: Ezek közül melyik ország az, aki random tesztelget embereket, akinél úgy hozza a kedve?
Dél koreánál pl. kibaszott komoly a kontaktfelderítés. (pont mint nálunk)

Larrikin 2020.04.12. 02:14:17

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: szerinted a tünetet produkáló emberek és a megerősített esetek kontaktjainak a szűrése random tesztelést jelent? Ha hülyének akarsz látszani, jól csinálod.

Larrikin 2020.04.12. 02:28:40

@teéjesenmindegy: "Dél koreánál pl. kibaszott komoly a kontaktfelderítés. (pont mint nálunk)"
Hogy lehet, hogy ők mégis naponta tesztelnek annyi embert, mint mi eddig összesen? Hogy lehet, hogy, hogy náluk az összes felderített eset 1.5%-a halott, nálunk meg 8? Ráadásul úgy, hogy a járványgörbe más szakaszban van ott és itt, ami jócskán tovább rontja a különbséget, nem a mi javunkra.

Larrikin 2020.04.12. 03:51:42

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Ha csak 5% a teszt elsőfajú hibája (ami már egy rohadt jó arány)"
A teszt jellegéből fakadóan a fals pozitív eredmény csak szennyezéssel fordulhat elő. Közelebb lesz az 0.05%-hoz.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 06:08:42

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "különös, hogy az ország idősotthonai közül épp két fővárosi fenntartású intézmény vált járványgócponttá" - olvasgassál faszfej, hány vidéki időotthonban van már jelen a vírus!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.12. 06:11:15

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Ja, mert zs idősotthonokban olyan sok hely van hogy legyen külön szoba. Meg a karantén nem csak annyi hogy bezárom külön szobába te idióta.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 07:16:23

@Larrikin:
Matyi nem a kontaktok teszteléséről beszélt, ami jelenleg is benne van a protokollban. Olvasd végig az eddigi hozzászólásait, aztán látni fogod milyen agymenéshez csatlakozol

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 07:20:28

@Larrikin:
Arról hallottál, hogy Csehországban pl. volt olyan tesztkészlet, ami 80%-ban fals eredményeket adott? Az 5% amit irtam ehhez képest nagyon visszafogott hipotetikus számadat

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 07:24:40

@Larrikin:
Egyetlen ország sincs a világon, ahol a lakosság 3%-ánál többet leteszteltek volna március végi adatok szerint. Ez azóta már lehet magasabb is, de a teljes lakosság letesztelése - amit ráadásul több körben kell elvégezni - képzelet műve csak

Larrikin 2020.04.12. 07:49:47

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "volt olyan tesztkészlet, ami 80%-ban fals eredményeket adott"
Az megvan, hogy ha a tesztkit nem működik, akkor a fals eredmény = fals negatív? A random fals pozitívokra épített eszmefuttatásod minden alapot nélkülöz. Egyébként, ha nem a kínaiak nagylelkűen, jó pénzért elsózott gagyi tesztjeit vesszük alapul, a fals negatív aránya is elenyésző.

Larrikin 2020.04.12. 08:16:18

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Egyetlen ország sincs a világon, ahol a lakosság 3%-ánál többet leteszteltek volna március végi adatok szerint. Ez azóta már lehet magasabb is, de a teljes lakosság letesztelése - amit ráadásul több körben kell elvégezni - képzelet műve csak"
Ahogy mondod. Már a felvetés is csak a te képzeletedben létezik. Müller ostoba stratégiájának ugyanis nem ez az alternatívája.

Tudod, 3 hete még lehetett azon vitatkozni, hogy a kiterjedtebb tesztelésnek van-e értelme, bár észérvek akkor sem szóltak ellene, legföljebb a szűkös kapacitások beosztása. Ma, mikor egyértelmű a tesztelésre épülő stratégia sikere, és a tesztelést kerülő stratégia kudarca, ez a vita értelmetlen. Eldőlt, kinek volt igaza. Fölösleges szalmabábérveléshez, hamis dichotómiához, 'félreértésekhez' folyamodva megalázni magad.

Emmett Brown 2020.04.12. 09:01:23

@sóhegy049: ugye azt se felejtsük el, hogy itthon Budapesten voltak az első esetek (turisták és iráni diákok, akik csak úgy hazarepülhettek meg vissza btw), és onnan meg kell némi idő amíg elterjed az országban.

Larrikin 2020.04.12. 09:15:09

@Emmett Brown: "onnan meg kell némi idő amíg elterjed az országban"
Nem számítva a síelőket, turistákat, a járványügyi helyzet hatására hazatérőket, stb.

Emmett Brown 2020.04.12. 09:26:37

@Larrikin: ez olyan, mint hogy Olaszország is egy országként szerepel a statokban, pedig Lombardia meg Szicília között ég és föld a különbség.

Budapest előbb tart a görbén mint Szabolcs. Ennyi.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 09:32:21

@math0: @Larrikin:

A kiterjedt tesztelésről azt irja nekem Larrikin, hogy "Már a felvetés is csak a te képzeletedben létezik. Math meg azzal jön hogy "DE PONT EZÉRT KELL SOKAT TESZTELNI."

Egymással tisztázzátok először kinek az agymenése a tuti, aztán majd leállhatunk vitatkozni róla

Olyanok vagytok ketten együtt, mint a csodarabbi a viccben. Döntsétek már el, hogy akkor a mező napos oldalán vagy az árnyékos oldalán kell a libákat legeltetni?

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 09:43:49

@Larrikin:
Múltkor levezettem a sánta agyú matnak hogy Magyarországon kb. ötször annyi tesztelés jut egy pozitiv eredményre mint a nagyoncsodálatos Svédországban. Erre most te is előjössz ugyanazzal a f@szsággal, hogy a Müller Cecilia nem akar tesztelni

Nem fogok leirni újra és újra azt amit bárki ki tud számolni egy kockás papiron néhány perc alatt

Larrikin 2020.04.12. 09:49:03

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: szerinted Svédország a példa a módszeres, kiterjedt teszteléssel elért sikerekre? Milyen szer hatása alatt állsz?

Emmett Brown 2020.04.12. 09:50:58

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: vagy sokat tesztelsz, vagy keveset. vagy célirányosan, vagy vaktában.

ebből fel lehet rajzolni egy mátrixot, nyilván a sok+célirányos kombó lesz a legjobb egészségügyi szempontból. van ahol a sok+vaktában stratégiával mennek (Dél-Korea pl). nyilván olyan is van, hogy kevés+célirányos, de nálunk meg melyik van? kevés+vaktában.

Emmett Brown 2020.04.12. 09:57:32

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: ha alaposan teszteltek itthon, akkor ez azt jelenti, hogy viszonylag jól sikerült felderíteni az eseteket, nem?

Larrikin 2020.04.12. 10:01:48

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: 1. Nem hiszem, hogy szóba akarok állni mathhal. 2. A mindenkit letesztelni 3x és a minden gyanús esetet + a kontaktjaikat letesztelni baromira nem ugyanaz. És kérlek ne gyere azzal, hogy Magyarországon pont ez folyik, mivel egyértelműen nem igaz, már a halottak számából is következik, hogy a fertőzöttek jó 90%-áról semmit nem tud a járványügy, ráadásul az is látszik, hogy a járvány terjedése továbbra is exponenciális.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:07:59

@Emmett Brown:
Ezt miért nekem cimezted?

Itt most két f@sz tolja az ellentétes hülyeségeit, csak a konklúziójuk ugyanaz. Math újra és újra visszajut a tömeges tesztelés agymenéséhez, ami random módon értelmezhető, amióta szigorú távolságtartási rendeletek vannak. Most már elismeri ugyan, hogy ez nem lehetséges de azért még hozzáteszi hogy "nem kivitelezhető, az elbaszott Orbanisztánban meg aztán pláne nem." Lényeg persze hogy minél többször leirja az elbaszott Orbanisztánt, úgy látszik darabra kapja érte a zsét

Ugyanoda jut ki Larrikin, neki meg Müller Cecilia a mumusa. Miközben esetarányosan többet tesztelnek Magyarországon mint a legtöbb bezzegországban

GyMasa 2020.04.12. 10:08:10

@Emmett Brown:
" a hatalomhoz felelősség is jár. "
Igen, MINDENKINEK jár.
Beleértve ebbe pl karácsonyt is, aki pl kibérelhetett volna néhány szállodai/panziós szobát, a város költségén, mert azok pl. most minden üresen áll.
Sőt, szerintem egészen biztosan talált volnavalami panziót, amelyik akár ingyen is odaadta volna a szobáit.
Nekem azzal van a problémám, hogy az egészet letudta ezzel a 3 levéllel.
Szóval, ahogy ezt intézte, abban neki is feleőssége van.

Emmett Brown 2020.04.12. 10:09:13

@math0: tudom, hogy a vaktában önmagában nem gáz (Dél-Korea ezt csinálja). Akkor lesz elbaszva, ha vaktában tesztelsz keveset. És nálunk pont ez van. Pont az mutatja, hogy nálunk 3szor annyi teszt kell megtalálni egy fertőzöttet mint a németeknél.

Emmett Brown 2020.04.12. 10:11:06

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: és az, hogy esetaranyosan többet tesztelnek, az mit jelent? Hogy mi élen járunk a fertőzöttek felkutatásában?

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:12:07

@math0:
Te tanulni képtelen, kedvedért még egyszer:

Ha Svédországban közel tizszer annyi az esetszám mint Magyarországon, és közel kétszer annyi az elvégzett tesztek száma, az azt jelenti, hogy Magyarországon ötször annyira intenziven tesztelik a lakosságot, mint Svédországban

GyMasa 2020.04.12. 10:12:15

@Emmett Brown:
"baszod. Elvileg pont azért volt a felhatalmazási törvény, hogy tudjanak gyorsan cselekedni. "
EZ a törvény, ha jól tudom, nem tiltja meg az intézményvezetőknek, meg karácsonynak sem, hogy lokálisan tegyen dolgokat.
Karigerinek pl. pont teljes jogköre van intézkedni Budapesten.
Az, hogy letudta ezt a dolgot a levelezéssel, az az ő felelőssége.
A levelet március 20-a körül írta. Ma április 12 van. 3 hétig megelégedett azzal, hogy megírt a levelet, és csak várt?
Szerinted az rendben van?

GyMasa 2020.04.12. 10:17:04

@birkamenet: @Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Aha, értem!
Akkor ti is olyan emberek vagytok, hogy hagyjátok megfertőződni/ne-adj-isten meg is halni a rátok bízott időseket, mert a kormányhivatal nem segített?
Szerintetek akkor jó intézményvezetők lennétek?
Ezt most komolyan mondjátok?
Nem vagyok hajlandó elhinni, hogy semmi lehetőségük nem volt ez ellen tenni valamit.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:19:22

@Emmett Brown:
Nem állitom hogy élen járunk a tesztelésben, de elég jól állunk ilyen összehasonlitásban is

Érdemes megnézni a Washington University aktuális modellszámitását a jövőre nézve. Magyarországon le fog csengeni a járvány anélkül, hogy az egészségügyi ellátó kapacitásban (ágyszám, intenziv ellátó egységek száma, lélegeztetőgépek száma) hiány fenyegetne. És akkor ezt érdemes összehasonlitani más országokkal, ahol horrorállapotok vannak

Emmett Brown 2020.04.12. 10:20:35

@GyMasa: oh. A fidesz imádta volna ezt a szitut.

Ha ez ilyen triviális, akkor a faszért nincsen erre egy kormányrendelet (még mindig abszolút hatalom birtokában)? Ja, mert Schmidt ingatlanjai fontosabbak voltak?

GyMasa 2020.04.12. 10:26:53

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Az tény, hogy egy efféle zárt közösségben különös gonddal kellett volna eljárni."
Pontosan!
Ott áll majdnem minden szálloda/panzió üresen, bezárva.
Simán meg lehetett volna állapodni az egyikkel, hogy fogadják be azokat az időseket, akik egészségesek, és aktívak.
És, akkor az ő szobáikban lehetne karantént kialakítani.
Tudom, nem olyan egyszerű feladat, mint írni egy levelet, amire ugye előre tudom a választ, majd hátradőlni, hogy "mindent megtettem".
De, mint látom, a mi erkölcsi érzékünk torz.

" Én úgy látom az eddigi kevés infó alapján, hogy mindkét oldal hibázott, a városvezetés leginkább abban, hogy nem döntötte rá az ajtót az illetékes állami szervere, hogy itt bizony különösen veszélyeztetett idős emeberek élnek összezárva."
Egyet értünk!

"Ezt ahhoz a közlekedési helyzethez hasonlíthatnám, amikor az egyik fél szabálytalankodik, és ezzel veszélyhelyzetet teremt. Bár alapvetően és elsősorban ő a hibás, ez még nem menti fel a másik felet az alól a kötelessége alól, hogy minden tőle telhetőt megtegyen a baleset megelőzése érdekében. "
Igen, az idősotthon vezetője a felelős azért, hogy a rábízott emberek életminősége megfelelő legyen.
Kagiregi feleőssége, hogy a városának az idősotthonai tudjanak működni, és tudják a céljukat teljesíteni.
A kormány feladata, hogy országos szinten intézze a védekezést.
Mindegyik résztvevő meg lesz majd ítélve, hogy a saját részét hogyan végezte el ebben a vészhelyzetben.

Emmett Brown 2020.04.12. 10:27:28

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: akkor viszont kurvamagas a halálozási arány.

Ha ugyanis az, hogy ebben a mutatóban elég jól állunk azt jelenti, hogy nálunk jobban közelíti a hivatalos fertőzöttek száma a ténylegest mint ott ahol "kevésbé tesztelnek", akkor kurva nagy szarban vagyunk.

Választhatsz: vagy kurvamagas a halálozási arány, vagy kurvaszar a tesztelés.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:28:12

Rossz hir a katasztrófaturistáknak: Magyarországon pár nap múlva tetőzik a járvány, és utána lecseng anélkül hogy veszélybe kerülne az ellátó rendszer működése

covid19.healthdata.org/hungary

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:36:00

@Emmett Brown:
Olaszországban sokkal magasabb a halálozási arány mint Magyarországon, pedig Lombardiában full európai szintű az eü. ellátás szinvonala. De még az ottani számadatok sem tükrözik a valóságot. Egy helyi epidemiológiai vizsgálat szerint az érintett megyékben közel két és félszer annyival nőtt a halálozás az elmúlt évekhez viszonyitva, mint a hivatalos adat a koronavirus halálozásról

Más országokban pedig lekönyvelik a halálesetek nagy részét az alapbetegség szerint, és ez meg sem jelenik a statisztikában. Ha végignézad egyenként a hazai haláleseteket, szinte mindegyiket vissza lehet vezetni az alapbetegség súlyosbodására, innentől kezdve statisztikai kérdés hová kerül

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:38:11

@math0:
Na persze, a University of Washington számitása az nem tény és nem érv, de amit te idehánysz az mennyei kinyilatkoztatás

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:43:32

@math0:
A rózsaszin mező a statisztikai szórás, nem tudom hallottál-e már ilyesmiről. Nem azt jelenti az előrejelzés, hogy pontosan megmondják hányan fognak meghalni mondjuk május elsején, azt rajtad kivül legfeljebb a csillagjósok tudják

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 10:53:17

@math0:
Itt vannak az egyetem adatai Olaszországról is. Úgy látszik nem olvasták a számitásaidat azért tudják rosszul

covid19.healthdata.org/italy

Emmett Brown 2020.04.12. 10:58:46

@math0: lófaszt se mondtál azon kívül, hogy ezzel fognak jönni.

GyMasa 2020.04.12. 11:00:44

@Emmett Brown:
" oh. A fidesz imádta volna ezt a szitut."
Melyiket, hogy karigeri saját magától cselekszik?
De lehet, hogy most ezt félreértettem.

"Ha ez ilyen triviális, akkor a faszért nincsen erre egy kormányrendelet (még mindig abszolút hatalom birtokában)?"
Minek erre kormányrendelet?
A polgármester irat a titkárnőjével egy körlevelet az idősotthon x km-es környezetében működő panzióknak, hogy kik tudnak felajánlani szobákat az idősotthon egészséges lakói számára.
Kizárólag azoknak, akik még abban az állapotban vannak, hogy nulla illetve minimális ápolással elvannak.
Erre majd valamennyi panzió visszajelez, hogy tud-e/akar-e segíteni, és ha igen, mennyiért.
(egészen biztos vagyok benne, hogy lennének igen olcsó sőt akár ingyenes felajánlások, mint pl. a pizzériáké, akik ingyen etetik az egészségügyieket.)
Aztán, akkor lehet az idősotthon vezetőjével kialakítani egy ilyen protokollt, hogy hogyan menjen a dolog.
Megszervezni a szükséges átalakításokat/szállításokat/szükséges személyzetet.
Ezzel egy időben az otthonban pedig a felszabaduló szobákban ki lehet alakítani karantént.
Nem mondom, hogy ezzel 100%-ban meg lehet oldani a problémát, viszont, ha véget ér az egész, akkor az intézményvezetőnek nem kell magyarázkodnia az esetleg meghalt idősek rokonai felé.
Szerinted, ha a te rokonod kapná el egy ilyen helyen a vírust, és ne-adj-Isten bele is halna, akkor te kire neheztelnél elsősorban?
A kormányra, mert nem segített, vagy az otthon vezetőjére, aki szintén nem segített, hanem csak a kormányra mutogat?
Ez, szerinted emberileg lefogadható?
" Ja, mert Schmidt ingatlanjai fontosabbak voltak? "
Ezt nem kell idekeverni. A kormány 10 éve ugyanezt csinálja.
Az ellenzék pedig 10 éve képtelen fogást találni ezen az eljáráson.
Ebben nincs semmi újdonság.

Emmett Brown 2020.04.12. 11:02:55

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: amikor túlterhelődik az eü, akkor nyilván meg fog ugrani a halálozás. tudod, először mindenki kap lélegeztetőt, majd viszik le a korhatárt, hogy hány év fölött kell automatikusan lemondani egy páciensről.

Tehát nálunk azért magas a halálozás (meg olaszba' is), mert a németek/amcsik/koreaiak félrekönyvelik a halottakat?

Emmett Brown 2020.04.12. 11:07:39

@GyMasa: a fidesz imádta volna, hogy ha akár csak egy ember is meghal, akkor az egészet rátolják Gerire, hogy mekkora szar ötlet volt. Ez van, amikor a túl sok baszogatás kiöli a kreativitást meg kezdeményezést rendszerszinten. ugyanis ha elbaszódik, akkor a felelős megvan, ha meg sikeres akkor az eredményt valaki "felülről" magáénak fogja eladni.

GyMasa 2020.04.12. 11:20:52

@Emmett Brown:
"a fidesz imádta volna, hogy ha akár csak egy ember is meghal, akkor az egészet rátolják Gerire, hogy mekkora szar ötlet volt."
Dehát, ez egy járvány. Emberek haltak meg, halnak meg és meg fognak halni!
Nem tudom, mennyire kell a polgár szintjén merőlegesnek lenni a világra, hogy bevedd, hogy karigeri hibája ha egy ilyen elkülönítés során mégis meghal valaki.
Szerintem sokkal kártékonyabb lenne (lesz) majd, ha azt próbálják ráégetni, hogy nem csinált semmit. Ahhoz még csak meg sem kell halnia senkinek.
Én, csak a saját magam érzéseiből tudok kiindulni.
Én az első percben kivettem volna a szüleimet bármilyen otthonból, amíg a dolog le nem zajlik.
Az otthon vezetője helyében pedig mindent megtettem volna, amit tudok, hogy megvédjem a bentlakókat.

" Ez van, amikor a túl sok baszogatás kiöli a kreativitást meg kezdeményezést rendszerszinten."
A tulajdonosi szemlélet- és a felelősségvállalás hiánya az, ami kiöli a kreativitást.
Ha egy otthonvezetőre az eset során minden nap rárúgnák az ajtót a dühös családtagok, akkor lenne tétje a dolognak.
" ugyanis ha elbaszódik, akkor a felelős megvan, ha meg sikeres akkor az eredményt valaki "felülről" magáénak fogja eladni. "
Lényegtelen!
Orbán mindenképpen a saját érdemeit fogja fényezni, bármi is fog történni.
Karigerinek viszont lehetne a saját érdemeit kommunikálnia lokálisan. Ugyanis a saját újraválasztása nagyrészt a budapestiek véleményén fog múlni, és nem azon, hogy orbán milyen propagadát folytat ellene.
Tavaly is győzött.
Ha legközelebb is győzni akar, akkor már nem lesz elég neki a remény, ami tavaly hatalomra segítette.
Legközelebb a tettei alapján fogja a város lakossága megítélni.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 11:44:08

@Emmett Brown:
Idehoztál különböző országokat, mindegyikben más a helyzet

Az USA-ban csak most fut fel a járvány, és ezzel együtt a halálozási arány, még korai lenni következtetést levonni. Másutt 1 és 12-14% között van az arányszám, de az biztos, hogy nem nagyon függ össze az eü.ellátás szinvonalával. UK-ben magas a halálozás, pedig a NHS a nemzeti büszkeségük (bár a közember szidja épp eleget). Részben lehet összefüggés az átlagéletkorral, de ez sem magyaráz meg 12-14-szeres különbséget. Józan ésszel a statisztikai számitás, a halálok szerinti lekönyvelés módszereire kezd gyanakodni az ember

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 11:50:02

@Emmett Brown:
Svájcban már március közepén bedugult a rendszer, aztán mégis alacsony a halálozás. Kapott mindenki egy oxigénpalackot és egy arcmaszkot hozzá, aztán odahaza szipákolhatott oxigént belőle

Megnézném szivesen, hogy akik mégis (vagy pont emiatt) meghaltak a saját lakásukban, azokat milyen halálesetnek könyvelték el

Emmett Brown 2020.04.12. 11:52:08

@math0: jaja. Mert erre csak te jöttél rá xD nem akarod levédetni a szabadalmat?

Emmett Brown 2020.04.12. 11:57:33

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: Svájcban azért alacsony, mert kurva sok olyan ember van a statisztikában (6szor annyi teszt) akiknek enyhe tüneteik vannak vagy semmilyen.

Nálunk meg nem, mert a magyar protokoll szerint tünet ÉS kontakt kellett ahhoz, hogy teszteljenek.

Larrikin 2020.04.12. 12:00:41

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Ugyanoda jut ki Larrikin, neki meg Müller Cecilia a mumusa. Miközben esetarányosan többet tesztelnek Magyarországon mint a legtöbb bezzegországban"
Müller nem a mumusom, hanem a hivatalnok/döntéshozó, aki a tesztelésekért felel.

Svédország eddig nem mutatott fel semmilyen sikert a koronavírus elleni küzdelemben, ha neked bezzegország, akkor súlyos logikai gondjaid vannak.

Az esetarányos teszteléssel van egy kis gond, mint korábban utaltam rá: Magyarországon már a halálesetekből is kirajzólódik 90% látencia, magyarán a fertőzöttségi adataink komolytalanok.

Összehasonlításképp:

Ország / millió fő / teszt / eset / halott
Magyarország / 10 / 33 ezer / 1410 / 99
Ausztrália / 25 / 350 ezer / 6300 / 59

Ismered a szőke nős viccet a visszatekert kilométerórával? A barátai meggyőzik, hogy 90 ezer kilométerrel sokkal könnyebb eladni a kocsit, tekertesse vissza. Két héttel később kérdezik, sikerült-e eladni. Mire a válasz: minek adnám el, még csak 90 ezret futott.

Amikor ***tudjuk***, hogy a statatisztikánk mennyit se ér, nem építünk rá modellt.

Emmett Brown 2020.04.12. 12:02:37

@math0: tehát ha bárki a halálozással érvel, akkor azért jogdíjat szedsz?

Emmett Brown 2020.04.12. 12:18:01

@math0: nem nagy jóslat, két hete szajkózzák hogy nálunk jobb/alaposabb a tesztelés mint pl Ausztriában, pont erre az arányra hivatkozva.

Larrikin 2020.04.12. 12:24:37

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: ez a health data legalább egy érdekes link, bár fordítva ül a lovon, aki szerint a járvány deus ex machina egyszer csak tetőzik. Mondjuk az ő modelljük sem erre épít:
"Our forecasts of zero deaths in July and August assume that appropriate measures are put in place to guard against the reintroduction of COVID-19 from another state or country. These measures may include mass screening, contact tracing, testing of all individuals entering the country, and quarantine of people who test positive. Details on what these strategies need to be will be analyzed in future editions of the forecasts."
Upsz.

Még1x:
>>These measures may include mass screening, contact tracing, testing of all individuals entering the country, and quarantine of people who test positive.<<
Úgy fest, ezt sem egy politikailag jól szocializált vidéki nagymama írta...

Emmett Brown 2020.04.12. 12:25:21

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: illetve azt se feledjük, hogy a tesztelés életeket menthet meg, pontosan a tünetmentes hordozók kiszűrésével.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 12:44:42

@Larrikin: @Emmett Brown:
Sikerült már bizonyitani mennyire fogalmatlan mantrázók vagy, kár tovább erőlködni. Svédország nem nekem a bezzegország, hanem a Matyinak, erről vitatkozzál vele. Az meg hogy idehozol olyan országot mint Ausztrália, nagyjából szalmabáb érvelés, de még ebben sincs igazad

Vegyük inkább Svájcot, mert akkor egyszerre kettőtöket sikerül helyre rakni, bár jobb volna ha inkább egymással vitáznátok

Svájcban az elvégzett tesztelések száma az esetszámhoz viszonyitva ugyanúgy alacsonyabb mint Svédországé Magyarországhoz viszonyitva. A pozitiv tesztek arány 15% Magyarországon pedig 3%. Ugyanaz az arány jön ki mint Svédországgal összevetve, hogy Magyarországon ötször proaktivabb a tesztelés mint Svájcban

Aki pedig azt hiszi, hogy egy otthoni önadagolós oxigénpalack és arcmaszk ugyanaz mint egy intubált gépi lélegeztetés az intenziv osztályon, annak fogalma sincs az egészről

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 12:50:48

@Larrikin:
Amit az amerikai egyetem javasol az diktatúrákra jellemző intézkedés. Persze országa válogatja, minek keresztelik

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.12. 12:59:37

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK:

"a kórházban fokozottan odafigyelnek a járványügyi intézkedések betartására."

Ismerve a nővérek hozzáállását, ebben nem lennék olyan biztos. Azt elhiszem, hogy magukra vigyáznak, de ha pl. ugyanazzal a gumikesztyűvel látnak el több beteget, akkor saját magukat védik ugyan, de az egyik betegről simán átviszik a vírust a másikra.

Emmett Brown 2020.04.12. 13:04:30

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: aha. Tehát ott van a fos Svédország harmadannyi ággyal, és (szerinted) ötödolyan proaktív teszteléssel (tehát fosabb/ kevésbé alapos teszteléssel). Náluk majdnem 9% a halálozási arány. Nálunk meg 7%. úgy, hogy nálunk március 4-én volt az első beteg. náluk meg február közepén.

TEhát mi háromszor annyi ággal, hatékonyabb teszteléssel és bő két hét fórral (exponcenciális görbén ez kurvasok) vagyunk majdnem ott, mint a szerencsétlen balfasz svédek.

Larrikin 2020.04.12. 15:18:22

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: na most az kiderült, hogy a mantra szó jelentését nem ismered, a szalmabábérvelés fogalmát meg nem érted.

Az ausztrál példa 'sajnos' tökéletes. Annyira, hogy hozzá se mersz szólni. Ebből az is kiderült, hogy a politikai lojalitás határozza meg a véleményed.

Ebből következik, hogy a norvég példát sem fogod relevánsnak tartani, hisz az is ellent mond az érveidnek: "As of 10 April 2020, Norway has performed 123170 tests, reported 6318 confirmed cases and 113 deaths."

Véletlenül pont a sikeres példákat nem szeretnéd figyelembe venni, a többi jöhet, főleg az ellentmondásos Svédország.

"elvégzett tesztelések száma az esetszámhoz viszonyitva "
Te tényleg bentragadtál a szőke nős viccben. A valós magyar esetszám kb. 15 ezer. A védekezés sikeressége meg jól lemérhető a monoton növekvő napi esetszámokon.

Larrikin 2020.04.12. 15:23:37

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: az amerikai egyetem nem javasolt semmit, a modelljét (amit te linkeltél 'bizonyítékként' a sikeres magyar védekezésre) építette ezekre a feltevésekre. Nem tudom, pontosan melyiket ítéled ezek közül diktatúrára jellemzőnek, de gondolom a mass screeninget, mert egyedül azt nem csináljuk. Ja, ez jó, lejelentheted az agitprop osztályon, hogy a tömeges tesztelés nem csak kivitelezhetetlen, szakmaiatlan, de diktatórikus is.

Larrikin 2020.04.12. 15:32:02

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Aki pedig azt hiszi, hogy egy otthoni önadagolós oxigénpalack és arcmaszk ugyanaz mint egy intubált gépi lélegeztetés az intenziv osztályon, annak fogalma sincs az egészről"
Akkor bízzunk abban, hogy a svájcban dolgozó magyar orvosok is tudnak erről, és nem annak adnak otthoni használatra oxigént, akit intubálni kellene.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 15:56:32

@Emmett Brown:
Hál' Istennek nem ugyanott vagyunk mint a svédek, nálunk sokkal kisebb a halálozások száma

Egyébként a számadatokat a Matyi hozta fel, csak nem gondolt arra, hogy más is tud számolni és következtetéseket levonni. Matyi nem a számokból von le következtetést, hanem a következtetéseit igyekszik alátámasztani a maga sajátos észjárásával

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 15:59:17

@Larrikin:
Pont egy hónapja Svájcban elfogyott a szabad lélegeztetőgép. Innentől kezdve mindegy mit akar az orvos, legfeljebb arról dönt kit kötnek le és fel a meglévő gépre

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.12. 16:00:08

Itt van a totális diktatúra, a rendőrállam:

index.hu/belfold/2020/04/12/betiltottak_a_kirandulast_dobogokon_es_pilisszentkereszten/

Várom a TASZ és egyéb jogvédő szervezetek tiltakozását.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 16:01:10

@Larrikin:
"a mass screeninget, mert egyedül azt nem csináljuk"

A számadatok remélem nem zavarnak a következtetésedben

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 16:12:01

@Larrikin:
Haggyá már az ausztrál bezzegországozással!

Egy ország amelyik senkivel nem határos, egy tollvonással lezárja a fehér törzsfőnök aztán se ki-se be nem jut még a légy se. Hogy lehetne összehasonlitani Magyarországgal, ahol naponta több ezer kamion megy keresztül, de a személyforgalom elől se lehet teljes lezárni sok különféle okból?

Ha jól kezelték volna a covidot Ausztráliában most egyetlen eset se lenne. Időben lezárják, aki bejön azt letesztelik, és aztán karantén amig nem biztos az eredmény. Pár ezer személyt kellett volna tesztelni és nincs Covid Ausztráliában. Ezzel szemben most 6300 esetnél tartanak, és tovább növekszik az esetszám, pedig már korábban megjelent a virus mint Magyarországon

Larrikin 2020.04.12. 16:14:10

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "A számadatok remélem nem zavarnak a következtetésedben"
Az 1 halott/300 teszt? Ez 1% alatti mortalitás mellett szerinted tömeges?

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 16:14:40

@Larrikin:
"A valós magyar esetszám kb. 15 ezer. "

Szerintem meg 2876 virushordozó van. Cáfoljad meg ha tudod

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 16:18:07

@Larrikin:
Halottakat tesztelni? Statisztikai szempontból érdekes felvetés

Vajon miért nem csinálják Németországban? úgy 2 hete feltette valaki a kérdést egy német cikkben, azóta nem tudom történt-e változás

Larrikin 2020.04.12. 16:22:50

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: a kamion nem fertőz, nincs dns-e. Ausztrália sincs hermetikusan lezárva, amúgy meg a szomszédos országokban szigorúbb lockdown van, mint Magyarországon. Az új esetek száma valóban Ausztráliában is nő (lefelé nem tud menni), főleg a külföldről hazatérő fertőzöttek miatt. A napi új esetek száma viszont 15 napja folyamatosan csökken.

Persze, biztosan Ausztria is sziget, hogy ott is egyre kevesebb a napi új esetszám, és ennek semmi köze nem lehet a teszteléshez.

Larrikin 2020.04.12. 16:24:51

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Szerintem meg 2876 virushordozó van. Cáfoljad meg ha tudod"
Tudsz százalékot számolni? Akkor máris tekintheted megcáfoltnak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.12. 16:24:59

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe:

Pár napja Müller Cecília, az országos tisztifőorvos kb. tízszeres látenciát említett. Ez alapján a 15k vírushordozó megalapozottnak tűnik, mivel a mai adat 1410 regisztrált fertőzött.

(Szerintem a 10-szeres látencia a valóságban ennél több, de nem vagyok szakember, ez csak a privát véleményem.)

Larrikin 2020.04.12. 16:27:37

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Halottakat tesztelni? Statisztikai szempontból érdekes felvetés"
Viccnek nem rossz, de ugye megvan, hogy 2 mennyiség arányának megállapítása matematikai művelet, nem patológiai.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.12. 16:34:28

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe:

Ha jól emlékszem az említett német cikkre, abban épp szó van a halottak teszteléséről is. Valahol még azt az előírást is olvastam, hogy a halált követő 30 percen belül kell kenetet venni a szájüregből.

Van értelme olyankor, amikor valaki pl. tüdőgyulladásban hal meg: ekkor eldönthető, vajon a koronavírus okozta-e nála a halált okozó tüdőgyulladást, mely esetben a koronavírus áldozatának tekintendő.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 17:18:25

@Larrikin: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
Megbizható forrásadatok nélkül statisztikát csinálni nem statisztika, hanem abrakadabra

Bármennyire meglepő, a halálesetek száma is egy lebegő érték. Valószinűleg nem önmagában a kenetminta vétel, hanem parallel szerológiai mintavétel ami együtt kiadhat egy közelitő számadatot a koronavirus betegséggel összefüggésben elhaltak számáról. De igazából irányadónak a teljes lakosságra vetitett halálozási arányt tartom, az előző évek arányával összehasonlitva

Ez Olaszország legjobban érintett régiójában közel két és félszeres növekedést mutatott a hivatalos koronavirus halálozás adathoz képest. Nyilván egyre pontosabb és korrigáltabb számitások lesznek, remélem hogy máshol is minél több

Emmett Brown 2020.04.12. 17:54:47

@math0: azt elsimerem, hgoy jó érv, ezért használom. azt viszont HATÁROZOTTAN tagadom, hogy te döbbentettél volna rá erre :)

Emmett Brown 2020.04.12. 18:35:33

@math0: na de mennyi a teszt-betegség ráta napi differenciálja? az mégis fontos, hogy lássuk, hogy merre tartunk :)

Emmett Brown 2020.04.12. 19:22:56

@math0: szerintem a fideszesek be fognak szólni neked a napokban. az a tanácsom, hogy mindenképpen válogatott káromkodásokkal reagálj.

Fogadd meg :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.12. 20:47:53

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe:

"Bármennyire meglepő, a halálesetek száma is egy lebegő érték. "

Nyilván. De még mindig sokkal inkább közelíti a valóságot, mint a regisztrált fertőzöttek száma a fertőzöttek tényleges számát.

"De igazából irányadónak a teljes lakosságra vetitett halálozási arányt tartom, az előző évek arányával összehasonlitva"

Természetesen pontosabb lesz, de nem feltétlenül sokkal pontosabb. Az igen idős, idült betegségekben szenvedőknél a vírus csak előrébb hozza a halált, esetleg csak hónapokkal. Mondjuk aki decemberben halt volna meg, az meghal áprilisban. Ha ez a 2020-as évben történik (persze a halál vírus nélküli dátuma hipotetikus, de nem irreális ilyet feltételezni), akkor a statisztikák nem változnak. Különösen akkor nem, ha pl. őszre lecseng a járvány súlyosabbik része, mert akkor kevés lesz a 2021-ről idénre előrehúzódó haláleset.

Talán érdemesebb lenne majd havonkénti bontásban vizsgálni a halálozásokat. Bizonytalanság persze itt is lesz, mert a szokásos influenza idei súlyos vagy kevésbé súlyos volta befolyásolja az eredményt. Azt viszont nem fogjuk pontosan megtuudni, mennyire.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.12. 23:55:19

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Nyilván nem az egész éves számadatok relevánsak, hanem ennél finomabb bontásban. Aztán lehet elvett életévekben számolni, de most már inkább a QUALY (quality adjusted life years) számit, bár ezt retrospektiv adatokból vetiteni elég merész projekció

Lényeg hogy legyen egy számadat, amiben benne van az összes rejtőzködő eset, a rejtett és közvetett hatásokkal együtt. Jónéhány csontváz borulhat még ki a szekrényből

Larrikin 2020.04.13. 02:46:55

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: "Megbizható forrásadatok nélkül statisztikát csinálni nem statisztika, hanem abrakadabra"
Már csak ezért is szívás a viaszafogott tesztelgetés. Ráadásul a tízszeres látencia optimista becslés, pont a számottevő tesztelés hiánya miatt az sem biztos, hogy nem most robban be épp a járvány.

"Bármennyire meglepő, a halálesetek száma is egy lebegő érték."
Az áldozatok jórészt kórházi kezelést kapnak haláluk előtt, vagy eleve karanténban vannak. Amíg normál ügymenet van, ezek a számok statisztikai szempontból megbízhatóak.

"De igazából irányadónak a teljes lakosságra vetitett halálozási arányt tartom, az előző évek arányával összehasonlitva"
Magyarországon havonta meghal nagyságrendileg 10 ezer ember. Békeidőben is lehet többezer fő a különbség egyes hónapok között. Attól a nagyságrendtől egyelőre messze vagyunk, hogy az összes haláleset számából következtessünk a járvány méretére. Ha elszabadul a járvány, akkor se valószínű, hogy egy erre alapozott becslés pontosabb lesz az adminisztrációból jövő összésítésnél.

GyMasa 2020.04.13. 04:03:24

@Emmett Brown:
Már csak az az égető kérdésem marad, hogy mi történt március 20 és április 6 között?
Az ugye 17 nap.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.13. 09:26:15

@Larrikin:

"Ráadásul a tízszeres látencia optimista becslés"

Szerintem is az. Nem tudom, itt vagy egy másik blogban, én a napi halálozásokból (persze több napi átlagot véve alapul), a fertőződés és a halál közötti 3-4 hét időtartamból és a WHO szerinti kb. 3%-os mortalitásból kiindulva 40-szeres látenciát számoltam. Persze ha a halálig eltelő idő rövidebb, akkor eleve kisebb látencia jön ki.

Ez a 40 valószínűleg túl sok, hiszen a későbbi halálozások nem igazolják vissza a fertőzöttek 3-4 héttel korábbra kiszámolt "valós" számát: eszerint mostanra már napi 30-40 halottnál kellene járnunk, és szerencsére nincs annyi. Talán a 3-4 hét a túl hosszú idő, és hamarabb beáll a halál. De még eléggé a járvány elején tartunk, valamelyest megbízható számokra csak akkor lehet számítani, amikor már sokkal több lesz a halott: és természetesen nagyon remélem, hogy ez NEM fog bekövetkezni.

A fővárosi idősotthonok fertőzötteinek többsége sajnos meg fog halni. Engem első körben nem érdekel, ki ebben a hunyó, mert a felelősség tologatása, hárítása helyett mindenkinek meg kellett volna tennie minden lehetségest az érdekükben. Nagyon sajnálom szegény kisöregeket, és szurkolok nekik, hogy minél többen életben maradjanak. Egy ledolgozott élet után nem ezt érdemlik a társadalomtól.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.13. 09:27:32

@Larrikin:
Mantra a szent szövegek ismételgetése a végtelenségig. Az egyszerűbb néptömegek számára találták ki vallásgyakorlás céljából

Nektek a tömeges tesztelés a mantra, amit a szájatokba toltak aztán ezt kérődzitek. A tömeges random tesztelés kivitelezhetetlen, sehol nem csinálják legfeljebb statisztikai mintavétel céljából. A szimptomatikus esetek tesztelése, pozitiv esetben kontaktkutatás a járható fő irány. Magyarországon van kb. 1200 ismert virushordozó és kb. 30-szor ennyi elvégzett teszt

Hány kontaktja van szerinted egy embernek amióta szigorú izolációs rendszabályok vannak? Ne mondjad már hogy 30-nál több van átlagosan, mert sztem jóval kevesebb. Addig volt nagyszámú kontakt, amig mindenki szabadon grasszált, és pont ezt cseszték el a "fejlett" országokban akikre folyton hivatkoztok. Most meg már rohannak az elmulasztott idő után, ebből lettek azok a tesztszámok amitől szerintetek hanyatt kéne esni hogy jajdejól csinálják. Egy f@szt csinálták jól, meg is szivták, ezért állnak sokkal rosszabbul mint mi

Persze hogy nem Magyarország lesz az ideális hely egy népességszintű esetszám felméréshez, hanem azok az országok, és azon belül is azok a régiók, ahol tombol a járvány. Bergamo, New York és egyéb hasonló járványgócok, ehhez képest az érintettség szempontjából még Budapest is nudli

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.13. 10:05:46

@GyMasa:
Ég a napmelegtől a kopár szik sarja
Karácsony Gergő retkes nagy f@szát igencsak vakarja

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.04.13. 13:48:36

@Emmett Brown: Egy másik "gittegylet" itthoni képviselőjének véleménye a magyar helyzetről:

168ora.hu/itthon/who-magyarorszag-szures-teljes-lakossag-183189

"Lazeri szerint az új számok azt mutatják – Magyarországon 3007 mintavételnél 85 az igazolt fertőzések száma, világszerte pedig már 244 ezer az utóbbiaké –, hogy a hatóságok teszik a dolgukat, képesek észlelni az új eseteket, és tesztet végeznek, ha szükséges."

Bezzeg a svédek:

mandiner.hu/cikk/20200314_svedorszag_mostantol_nem_kozli_a_koronavirussal_fertozottekrol_szolo_adatokat

"Svédország mostantól nem közli a koronavírussal fertőzöttekről szóló adatokat"

Larrikin 2020.04.13. 15:36:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: a különbség ott lehet, hogy
- Amíg mindenkinek jut rendes ellátás, a mortalitás 1% alatt maradhat.
- Az igazolt fertőzés a teszt napjával kerül a nyilvántartásba. Ez eshet a lappangási időre és az intenzívre kerülés napjára, vagy a halál napjára is.
- A halál jellemzően az első tünetekhez képesti 10. nap után következik be, de ebben is elég nagy a szórás. Egyes modellek szerint mindössze 4 nap különbséggel követi a 2 görbe egymást. Legyen mondjuk 4-10 nap.
- A lappangási időre mindenféle vad számok keringenek, de mostanában inkább max. 4 napról szólnak a hírek a korábbi 4-14 helyett. Tehát jellemzően a fertőzéstől a halálig kb. 14 nap telik el.

Még mindig tudnunk kéne a duplázódás idejét, hogy pontosabb becslésünk legyen. Sajnos erre is csak becsléseink lehetnek, de több hét kijárási korlátozás után remélhetőleg legalább 8-10 nap, de szerencsés esetben lehet több is. Az ismert gócpontokban talált relatíve sok fertőzöttre tekintettel az utóbbi napok esetszáma nem illeszkednek arra a trendre, amit a korábbi tesztelési hatékonyság mellett látnánk. Bár kevésbé valószínű, de az sem zárható ki, hogy valójában a helyzet rosszabb...

109 halotthoz valószínűleg kell 11-12 ezer fertőzött, a többi paramétertől függően a 15 ezeres esetszám is rendkívül optimista becslés. A felépültek száma ennél is kisebb biztonsággal becsülhető, valószínűleg az is ezres nagyságrend valójában.

A statisztikát persze torzíthatja, hogy az idősotthonokba is betört a járvány, viszont eléggé úgy néz ki, hogy ez nem magyar jellegzetesség.

Larrikin 2020.04.13. 16:07:20

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: nos, a mantra jelentését nem találtad el. De az általad megadott értelemben sem passzol a szituációhoz, mivel sok ismétlést nem olvashattál tőlem. Példákat soroltam, mutattam be, amelyek bizonyítják, hogy a célzott tömeges tesztelés hatékony eszköz a járvány megfékezésére. Persze nem önmagában, hanem a feltárt esetek elkülönítése révén. Ezzel szemben te csak tereltél meg 'félreértettél', most is azzal jössz, hogy van, ahol rosszabb a helyzet (Talán a tesztelés miatt? Ha nem, mi a relevanciája?) meg hogy a RANDOM tesztelés értelmetlen (egyik példa sem random tesztelésről szólt), meg hogy a 30 ezer magyar teszt valójában sok - holott régiós összevetésben is kevés, a sikeres 'nagytesztelőkhöz' képest meg csenevész.

Mivel baromira kilóg a lóláb, hogy politikailag motivált 'sikerkampányban' utazol egy meglehetősen tisztán módszertani kritikával szemben, ezért kényszeresen igyekszel engem is politikai kontextusba helyezve olyanokkal vádolni, hogy a véleményemet csak elhitették velem. Azt még nem tudom, hogy ezt hogy kell értenem: esetleg Korea, Ausztrália, Norvégia, Ausztria nem fordította meg a negatív trendet? Vagy hogy nem ez számít? Vagy hogy a tesztelésnek ehhez nincs köze, ők is csak lottón nyerték ezt az eredményt?

Larrikin 2020.04.13. 16:12:32

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: az elmúlt 3 hetet meg az intenzíven töltötted?

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.04.13. 18:44:14

@Larrikin: Ez most mire reagáltad? Arra, hogy a WHO helyi képviselője szerint jók a magyar járványügyi intézkedések? Vagy arra, hogy a svédek már nem hoznak nyilvánosságra fertőzöttségi és halálozási adatokat a koronavírus járvány kapcsán?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.13. 19:50:24

@Larrikin:

"Az igazolt fertőzés a teszt napjával kerül a nyilvántartásba. Ez eshet a lappangási időre és az intenzívre kerülés napjára, vagy a halál napjára is."

Nagyon igazad van, erre nem is gondoltam. Mindvégig úgy számoltam, mintha az új reg. fertőzötteket a fertőződés napján regisztrálnák, ami nyilvánvaló képtelenség. Ezt figyelembe véve máris reálisabb eredmény jön ki a látenciára, nem az általam is kétkedéssel fogadott 40.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.13. 22:27:58

@Larrikin:
Beszólhatnál már a központba, hogy küldjenek valami új mantrát, ez a tömeges tesztelés meg a bezzegországozás már tök uncsi. Hagyd már a f@szba Ausztráliát, jó hogy nem az Antarktisszal jössz! Korea miben hasonlit? Egy ottani szekta tagjai alkották a járvány gerincét, ennek megfelelően intézkedtek

Nem birod összerakni az információkat , csak ideöntöd a fejedben keringő szlogeneket, oszt mantrázod a végtelenségig

Larrikin 2020.04.14. 06:52:09

@Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe: ez nagyon cuki, tudod ezt a tesztelős mantrát tucatnyi ország járványügyi központja terjeszti, és nem hiszem, hogy újat találnak ki, amíg működik. Hiába szólsz be nekik rendszeresen. Illetve, de, most épp az a mantra jön, hogy miután a járványt a kiterjedt teszteléssel sikerült kontrollálni, jöhetnek az üzleti élet részleges újraindításához szükséges lépések. Hozzávalók: 2 veszélyes dolog, gyorsteszt és maszk, Cecília fő ellenségei.

Hogy a visszamaradottakkal mi lesz, majd az élet megmutatja.

Larrikin 2020.04.14. 07:14:47

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: " Arra, hogy a WHO helyi képviselője szerint jók a magyar járványügyi intézkedések?"
Március eleje rég volt. A korai lockdown persze jót tett, megakadályozta a jávány gyors átterjedését Kelet-Európára. Azóta viszont sokminden történt. Máshol.

Hallgass a szívedre Sorost rúgd fenékbe 2020.04.14. 08:13:20

@Larrikin:
Megbízható gyorstesztet hol lehet kapni? Lemegy a Cecília a tesztboltba kosárkával és telepakolja?

Azok az országok, akiknek van saját fejlesztési és gyártási kapacitása ehhez, most nagy előnybe kerülnek. Nálunk még ami volt, azt is szétprivatizálták anno. Exportálni meg senki nem fog, amíg a hazai szükséglet nem telítődik

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.04.14. 21:25:23

@Larrikin: Kelet-Európában is igencsak jónak számítanak a magyar adatok.

kolomparlole1114 2020.06.14. 09:08:13

@math0:
mint tudjuk, rasszista alapon a cigányok ölnek meg sorozatban magyarokat. hányszor kell még beleverni a pofádat a zsidó szarotokba, te kis selejt?!

kuruc.info/r/35/210163/
kuruc.info/r/2/210399/
kuruc.info/r/2/211070/

amikor a zsidó olyan idióta, hogy azt hiszi, hogy a II. világháború vége az volt, hogy a zsidók nyertek. ilyenek a zsidók. totál sötétek, ők az internacionalista társadalom legalja, a selejt. egymás után többször megismétli az elmebeteg totálkáros selejt ugyanazt a hülyeséget.mellesleg zsidó néven uszít a magyarok ellen a kis selejt.

Ja és még a nagybetűket sem ismeri, hiszen csak egy zsidó...

amikor az elmebeteg zsidó valamiért azt hiszi, vagy inkább simán pofán hazudik mindenkit, hogy a "math" nem zsidó név. miért ne lenne az?

***

amikor a zsidó köcsög azon értekezik, hogy egy zsidónak bármi köze lehet a civilizált viselkedéshez, közben ő maga az ellenpélda:

"Elvárható, hogy a jogos kritikát, tévedéseit elismerje, és ne hadakozzon a végtelenségig, csak hogy ne kelljen elismernie." - hu.wikipedia.org/wiki/Szerkeszt%C5%91:Math/Civilizalt_Viselkedes

Ugye zsidó? :DD
süti beállítások módosítása