PolAlap - A politikai alapozó

Hibrid rezsim: a meghackelt demokrácia

2020. május 25. - Polalap

„A hibrid rezsim a demokratikus intézmények és az antidemokratikus hatalomgyakorlás vegyüléke, átmenet a demokrácia és a tiszta diktatúra között” – írja Filippov Gábor politológus sokat hivatkozott cikkében. A Freedom House a május elején publikált jelentésében hibrid rezsimnek minősítette Magyarországot.

hibrid_kep.jpg

A világ átalakulásával egyre több mindenből készül hibrid verzió. Elég, ha csak a legnépszerűbb termékre, a hibrid autóra gondolunk, amelynek sajátja, hogy kétféle meghajtással működi, különböző metódusok keverékeként jön létre a rendszer. A hibrid szó jelentése sem más: keverék, két dolog keresztezése.

Az elnevezés alapján tehát sejthető, hogy a hibrid rezsim is egy effajta ötvözet. Ahogy Böcskei Balázs és Szabó Andrea is rögzíti a Hibrid rezsimek – A politikatudomány X-aktái című könyvben: ma már konszenzus van a kutatók között abban a kérdésben, hogy a demokrácia és az autokrácia közötti szürkezónában álló önálló rezsimtípusról beszélünk. Viszont ezek folyamatosan változó rendszerek, illetve sokféle hibrid rezsim létezik. Mégis azért tekinthetjük összetartó halmaznak, mert az alapvető jogi, hatalomgyakorlási és médiahelyzet rendkívül hasonló ezekben az országokban.

A lényeg a részletekben van

A hibrid rezsimekben sosem puccsal, katonai hatalomátvétellel vagy polgárháborúval jutnak pozícióhoz a politikusok, hanem rendre választások útján. A kormány az ellenfeleit nem bántalmazza, nem folyik vér az utcán. Ezekben az országokban a vezetők meghaladták az elnyomás ilyen brutális formáit. Vagy éppen belátták, hogy a jelenlegi világrendben nem jó üzlet tiszta autoriter rendszert építeni.

Filippov Gábor politológus 2018-ban írt cikket arról, hogy Magyarország hibrid rezsim. Dolgozata rendkívül sok emberhez jutott el, ekkor került a hazai köztudatba a fogalom. Gondolatmenete szerint a liberális demokrácia eszméje győzött a világban, és ezt az autoriter vezetők nagy része sem bolygatja, mert politikailag túl költséges lenne. Egyébként pedig szükség sincsen rá, mivel a demokrácia meghackelhető, így a hagyományos intézményi kereteit nem szükséges eltörölni.

Ebből azt szűrhetjük le, hogy míg a demokrácia külsőségei megmaradnak, finomhangolt módszerekkel igyekszik biztosítani a kormány a hatalmát. Ilyen eszköz lehet a választási törvény számára kedvező módosítása, a pártfinanszírozás kérdése, az ellenzék anyagi ellehetetlenítése, állami médiabirodalom kiépítése, kormányközeli oligarchahálózat létrehozása és még folytathatnánk a sort.

A Freedom House-jelentés
Még 2015-ben is szilárd demokráciaként tartotta számon Magyarországot a Freedom House, azóta viszont a félig demokratikus berendezkedésen át a hibrid rezsim kategóriába fokozta le hazánkat a szervezet. A demokráciaindexet 7-es skálán mérik, amin 3,96-os értéket kapott Magyarország, akárcsak Szerbia. A hibrid rezsimek közé került még a térségből Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Montenegró, Albánia, Észak-Macedónia, Grúzia, Moldova és Ukrajna.

Ezekben a rendszerekben a fő az, hogy a vezetők autoriter szándékaikat a demokrácia köntösében valósítják meg. Szemléletes példa lehet a választási rendszer módosítása, ami a kormánypártoknak kedvez. A választásokon bárki indulhat, papíron ugyanakkora sansszal, azonban a választási törvény megváltoztatásával előnyt kovácsol magának a regnáló csoport. Így az ellenzék szélmalomharcot vív, hiszen olyan rendszerben versenyez, amely úgy lett megalkotva, hogy csekély esélye legyen a győzelemre.

Azonban a valódi ellenzékkel szemben más eszköze is van ezeknek a rendszereknek. Filippov 2018-as kutatásában rávilágít, hogy a hibrid rezsimek gyakran saját „bábellenzéket” építenek ki, ezzel biztosítva a kirakatdemokráciát és a hatalmat egyben.

Emellett az ellenzéki pártoktól a szüntelen vizsgálatoknak köszönhetően kimutatott szabálytalanságok miatt rengeteg állami támogatást vonnak meg, ami a szervezetek bevételének legnagyobb részét tenné ki. Ha kampányidőszakban vagy az előtt rónak ki súlyos büntetést valamelyik pártra, azzal gyakorlatilag ki is húzzák azt a versenyből.

De az újságok attól még megírják az igazat!

A hibrid rezsimekben is működik független média, csakhogy rettentő nehéz felvenniük a versenyt az államilag támogatott orgánumokkal, mivel azoknak lényegében végtelen forrás áll rendelkezésükre. Azonban nem ez az egyetlen nehézség a független médiumok számára. A hibrid rezsimekben a kormányzati propaganda általában nem finomkodik, gyakoriak a másképp gondolkodókkal – akár komplett újságokkal és televíziócsatornákkal – szembeni lejáratókampányok. A kiépített médiahálózat segítségével a társadalom rendkívül széles rétegét lehet egyfajta burokban tartani.

A kormányt szintén ellenőrző, nagyon fontos demokráciatartozék a civil szféra. Rájuk is hasonló eljárás vár, mint a kritikát megfogalmazó többi entitásra. A közép-kelet-európai hibrid rezsimekben a civileket főként a nyugati világ ügynökeiként kezelik, pontosabban ezzel próbálják hitelteleníteni őket. A kormányzat azt igyekszik kommunikálni, hogy nem saját megfontolásukból dolgoznak ügyekért, hanem háttérhatalmi erők mozgatják a civileket.

Mitől működnek ezek a rendszerek?

A hibrid rezsimek egyáltalán nem tagadják a demokráciát és a jogállamiságot, éppen ellenkezőleg: ezek nyelvi eszközei alkotják legitimitásuk alapját. Kormányok rendre a többségi demokráciára hivatkoznak, vagyis a választások eredménye ad felhatalmazást számukra. Jellemző, hogy ezekben a rendszerekben sokszor igyekeznek népszavazásokkal alábástyázni az egyes intézkedéseket. Itt fontos megjegyezni, hogy a kormányok folyamatosan monitorozzák a választói attitűdöket, véleményeket, nehogy súlyos társadalmi elutasítottságba ütközzenek egyes kérdésekben.

Attól tudnak jól működni ezek rendszerek, hogy pontosan lavíroznak a demokrácia és az autokrácia közötti, már említett szürkezónában. Látszólag szabad a választás, a média, megvan a lehetősége az ellenzéknek és a civil szférának. Mégis minden területen jelen vannak a nehezítések, a kellemetlen anyagi vagy személyes támadások, ám nem a régi, nyílt erőszakos módon, hanem új, cseles verzióban.

Van ellenszer?

Érdekesen hangozhat, de a hibrid rezsimek legnagyobb gyengesége éppen abból fakad, ami a legitimitásának gerincét is adja: választásokat tartanak. Filippov rámutat tanulmányában, hogy a hibrid rezsimek eddig sorra választásokon buktak meg. Hiába volt kiépített médiabirodalom, végtelen erőforrásfölény, a választásokon igenis megdönthetők a rendszerek. Két dolgot azonban fontos hozzátenni ehhez:

A kormányon lévők választási veresége egyáltalán nem garancia arra, hogy az új vezetők nem lesznek autoriter hajlammal megáldva – Zambiában és Fehéroroszországban ilyen módon csak a nevek cserélődtek. Illetve ahhoz, hogy ne csak a választási győzelem, de a rendszer megváltoztatása is megvalósuljon, elengedhetetlen a kellő méretű szavazóbázis, amivel elérhető az a mértékű demokratikus felhatalmazás, amivel megállítható, és visszafordítható a hibridizáció.

Bruckner Máté

A bejegyzés trackback címe:

https://polalap.blog.hu/api/trackback/id/tr8015715870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.05.25. 12:40:37

A gond az, hogy a FH szerinte Mo. csak hibrid és még nem diktatúra. Ez ugyanis azt jelenti, Mo. rendszere még részben megfelel a FH aljas gazdáinak.

birkamenet 2020.05.25. 12:52:23

Pedig ez egyszerű:

Orbanisztánban illiberalizmus van. Ez a deklarált rendszer.

De ha jön az EU és támogatás elvonással fenyeget, akkor a fidióta váltig bizonygatja, hogy:

Demokratikus illiberalizmus van
avagy Liberális illiberalizmus van
avagy államilag irányított független Alkotmány, média, ügyészség és minden egyéb van

haXXor 2020.05.25. 12:59:19

Még ha ez is lenne itthon, ez egyáltalán rossznak számít? Tényleg van egy etalon, ami mentén KELL működnie minden országnak/demokráciának? Én ebben nem hiszek. Számomra pl. a nyugati demokrácia teljesen befogadhatatlan. De ugyanígy látom a közel-keleti régiót is. Egy szocializmusban nevelkedett országban pedig nem ördögtől való a relative nagyobb állami befolyás, szerintem.

Sir Galahad 2020.05.25. 13:04:50

@birkamenet: Még egyszerűbb. Ha veszünk Amerikától palagázt, fegyvert stb., akkor demokrácia van nálunk, ha nem, akkor meg nincs.

enrikokaruszo 2020.05.25. 13:24:38

...merthogy....valahogy csak muszáj leírni hogy fasisztadiktatúra, mikor nem az, és így lehet, na:)

HabonyArpi 2020.05.25. 13:32:57

"Van ellenszer?"

Igen ellehet menni Soros Gyorgyhoz sirdogalni, es elmehettek Sziriaba leszopni az arabjaitokat.

DR. Smit Pal 2020.05.25. 13:42:58

Ha ez hibrid rezsim. Akkor kivancsi volnek, mi volt a liberalis idokben a SZEMKILOVETESEK idejen ???

midnightcoder2 2020.05.25. 14:08:53

"Filippov 2018-as kutatásában rávilágít, hogy a hibrid rezsimek gyakran saját „bábellenzéket” építenek ki, ezzel biztosítva a kirakatdemokráciát és a hatalmat egyben."

Ilyet mondani szegény Fletóékról...

"A hibrid rezsimekben is működik független média, csakhogy rettentő nehéz felvenniük a versenyt az államilag támogatott orgánumokkal, mivel azoknak lényegében végtelen forrás áll rendelkezésükre. "

Mikor is volt utoljára, hogy az államilag támogatott orgánumok ne az aktuális kormány szócsövei legyenek ? Talán Antall idejében ? És kormánynak akkora sajtófölénye mint a balfékeknek Hornék alatt, talán csak a Kádár, Rákosi, és talán a Szálasi elvtárs idején volt, mégsem sikítozott senki, hogy oda a sajtószabadság, és hibrid a rezsim.

Másrészt, anno az elvtársak alatt találta meg annyi közpénz a kicsi gazdáját, amiből a BBC-t is fenn lehetne tartani. Nem a pénz hiányzik ott, hanem a szándék: ebbe az ellenzékbe épeszű ember nem fektet be.

"A kormányt szintén ellenőrző, nagyon fontos demokráciatartozék a civil szféra."
Civil = nem ért az adott területhez, de jól belepofázik. Ráadásul semmivel nem lehet jobban az általunk kívánt irányba mozdítani egy ország politikáját vagy gazdaságát, mint hogy szervezünk pár "civil" szervezetet, néhány okos gazemberrel és sok-sok idióta birkával akik mögéjük állnak. Szíria sem állna lángokban ha nincsenek nekik "civilek". És hogy kinek volt ez érdeke ? Nos, a szír átlagpolgárnak biztosan nem.

"Itt fontos megjegyezni, hogy a kormányok folyamatosan monitorozzák a választói attitűdöket, véleményeket, nehogy súlyos társadalmi elutasítottságba ütközzenek egyes kérdésekben."
Lásd Pl. nyugat-európai politikusok és a "willkommenskultur".

Orbánéknek nem túl okosak, kicsit sem tisztességesek, de nem azért vannak hatalmon mert itt nagyobb diktatúra van mint az elmúlt 30 évben bármikor, hanem azért mert Fletóék sikerrel szétverték a baloldalt. Míg mondjuk Hornék, vagy az első Orbán kormány idején két kb. hasonló erejű csapat állt egymással szemben, ma Orbánék ereje maradt, az MSZP viszont szétment DK-ra, MSZP-re és Jobbikra. Ráadásul mivel erősen utálják egymást, és az MSZP mára már komikusan hülye poiltikusokkal száll ringbe (Pl. akikbe nem lehet belefolytani a szót), a Jobbik pedig mára már maga sem tudja kicsoda és micsoda, így együtt is a béka feneke alatt van a támogatottságuk, mert a józanabbak a saját táborukból sem tartják őket kormányképesnek. Ráadásul Fletó és kedves családja a választópolgárok akkora részének vörös posztó a szemében, ami garantálja, hogy Orbán a hatalomból megy nyugdíjba.

Gleccsertetű 2020.05.25. 14:16:51

@math0: téged bezzeg nem vittek be, hát Gulyás elvtársat már meg se akarják ölni??

illaim 2020.05.25. 14:26:31

Alig hogy megjelent a poszt, a fideSS SA Joseph Goebbels nevű nemzeti szocialissta propaganda brigádja máris támadásba lendült! LOL

midnightcoder2 2020.05.25. 14:27:10

@math0: Ezek szerint te nem vagy másképp gondolkodó. Vagy már bentről írsz ?

midnightcoder2 2020.05.25. 14:28:28

@illaim: És persze nem maradtak távol a nemzetellenes szocialisták sem. :-)

birkamenet 2020.05.25. 14:46:02

@HabonyArpi:

orbán meg a fidesz rendszeresen járt a Soros gyorgyhoz pénzért sírdogálni, Moszkvába is rendszeresen jár orbán Putyint leszopni. Mi is akkor a mondanivalód cicabogár?

birkamenet 2020.05.25. 14:51:07

@midnightcoder2: " Orbán a hatalomból megy nyugdíjba."

Ez az elmúlt 50 évben egyetlen európai diktátornak se sikerült, se Ceaucescunak, se Honeckernek, se Milosevicsnek, se senkinek, orbán se lesz kivétel, nem kell magadat túlhülyíteni.

midnightcoder2 2020.05.25. 14:56:18

@birkamenet: Amikor az EU összeomlik, akkor Orbán pozíciója is meginog majd. Feltéve ha Orbán velünk lesz még vagy 20-30 évig.

Medgar 2020.05.25. 15:17:20

@Gleccsertetű: Elnézést kérünk a 6. csoport nevében, elküldtük a megmaradt jugoszláv békaembereket math0 kiiktatására.

midnightcoder2 2020.05.25. 15:38:38

@math0: Te azt mondtad, bevitték a másként gondolkodókat. Ez magyarul azt jelenti minden másképp gondolkodót bevittek, vagy legalábbis a többségüket. Ahogy amikor azt mondjuk, hogy Hitlerék a Holocaustban kiirtották a zsidókat nem azt akarjuk mondani, hogy egy-két zsidót öltek meg.
Kádárék sem vitték be a másképp gondolkodókat, legalábbis a vége felé. Ami nem azt jelenti, hogy nem mondhatott másképp gondolkodó olyat, amiért bevitték.

midnightcoder2 2020.05.25. 15:58:32

@math0: "Szíria Oroszország gyakorlótelep"
Matyika, Szíriában nyugi volt, és kb. a miénkkel összevethető GDP amíg meg nem jelentek a "civilek". Az első Aszad elleni "tömegmegmozduláson" kb. egy tüntető volt. És első körben a "demokratikus civil" erők tüntettek, csak aztán kaptak vérszemet a szélsőséges iszlamisták, utána viszont kb. úgy nézett ki a front, hogy világi Aszad kormányzat vs iszlamista szélsőségesek. Utána csatlakozott be az IS, plusz a NATO az iszlamisták oldalán + az oroszok Aszad oldalán, plusz a törökök NATO színekben folytatták a kis népirtásukat a kurdok ellen.

2020.05.25. 16:04:27

@midnightcoder2: "Ilyet mondani szegény Fletóékról..." Húzz egy idővonalat és a jelen ennek az idővonalnak az elején van. Ha Orbánon múlna, már senki sem élne ebben az országban, aki ellent merne neki mondani. Ezt az embert pedig ti emeltétek ilyen magasra, aminek az a hátránya, ha leesik, ilyen magasról kezdi a zuhanást. Ha felbukkanna egy olyan politikai erő, aki magáénak vallaná azokat, amiket a nép támogat, például a migránsok távoltartását, amivel a nyugati példák után mindenki egyetért, akkor a fidesz nagy bajban lenne.

midnightcoder2 2020.05.25. 16:05:10

@midnightcoder2: szerk: nem NATO csak az USA + Francia + Törökország.

2020.05.25. 16:06:42

@midnightcoder2: Olyan, hogy demokratikus arab nem létezik. Csak olyan arab van, amelyik ugyanazt a rendszert ismeri, csak nem ő van hatalmon. Orbán sem ismer mást, Barroso nyilatkozta azt egy Orbánnal lefolytatott tárgyalás után, hogy szerinte Orbán nem érti a demokráciát.

chrisred 2020.05.25. 16:12:11

@midnightcoder2: "Az első Aszad elleni "tömegmegmozduláson" kb. egy tüntető volt. "

Ellentétben a börötönökkel és a kínzókamrákkal, amik dugig voltak.

"Szíriában nyugi volt, és kb. a miénkkel összevethető GDP"

Nem is mennyiségét kritizálták a tüntetők, hanem az eloszlását.

midnightcoder2 2020.05.25. 17:25:34

@chrisred: "Ellentétben a börötönökkel és a kínzókamrákkal, amik dugig voltak."
Ahogy kb. minden arab rendszerben. A világiakban azért mert van egy elég nagy adag iszlamista szélsőséges akiket máshogy nem lehet megállítani, a vallásosokban pedig a másként gondolkodók kerülnek oda.

"Nem is mennyiségét kritizálták a tüntetők, hanem az eloszlását. "
És most mennyivel jobb lett nekik...

nemecsekerno_007 2020.05.25. 17:27:16

Hibrid rezsim, Freedom House, függetlenöbjektív. Ti komolyan ennyire naívak vagytok?!?! :))))))

midnightcoder2 2020.05.25. 17:28:17

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember: Pedig a demokrácia elég könnyen érthető: ha neked van a legtöbb pénzed, akkor te tudod megvenni a legtöbb médiát, amivel a legtöbb választót tudod az általad támogatott politikai szervezet mellé állítani, ami a te érdekeidet fogja képviselni ami által még több pénzed lesz, aminek egy részéből ismét médiát vehetsz. Amúgy dehogynem érti, pont ezt csinálja ő is.

Scott Tenorman Must Die 2020.05.25. 17:47:41

@math0: őszintébb lett volna ha azt válaszolod a kérdésre, h olyan hülye vagy, h nem érted

chrisred 2020.05.25. 18:08:37

@midnightcoder2: Értem, ezért nyert Trump 2016-ban.

arty1977 2020.05.25. 18:12:01

@midnightcoder2: te hazug patkány.... :)))

- talán nem volt orbán vs medgyesi vita 2002-ben az M1-en? ma ez elképzelhetetlen
- antallék idején massziv egyoldaluság volt az m1-en (ráadásul akkor nem is volt más hírforrás....), de némi látszatot azért fenntartottak (tehát előfordult, hogy a 4 év alatt nem csupán 8 percet kap egy nem-antallista mdf-pondró :D )

"Másrészt, anno az elvtársak alatt találta meg annyi közpénz a kicsi gazdáját, amiből a BBC-t is fenn lehetne tartani. Nem a pénz hiányzik ott, hanem a szándék: ebbe az ellenzékbe épeszű ember nem fektet be."

80 mrd megy köztévére évente, kötelező az első csatornának lenni és ezzel bekapcsolnia a tévédnek. De ebben a tévében a "köz" 4 évente 8 percet se nagyon kap. BBC bazmeg.
A 700 milliárdos mészároslölö titkosprojektje után léccike ne méricskéljél inkább semmit. Mert még ha ez kevesebb is, mint az akkori mocsok emeszpé (kizárt), akkor is csak egy oltári nagy tolvajbanda a fidesz. A mérce a 0ft ellopása. Nem a tocsikXmillió.

A civilségről semmit nem tudsz, így ebben válaszra sem méltatnálak.

Orbánék azért vannak hatalmon, mert a birkák agymosása MELLETT az értelmiségük is a te fajtádból áll - szervilis, kritikátlan, elvtelen, értékrend nélküli választókból. És a kétharmadhoz a 40% is elég.

arty1977 2020.05.25. 18:13:31

elmarad a libsiző, háttérhatalmista, sorosozó mantra? miért? dolgozz meg orbán alamizsnájáért :D

CCnick 2020.05.25. 18:37:37

@arty1977: "és ezzel bekapcsolnia a tévédnek" leirnád milyen tv-t használsz?

illaim 2020.05.25. 18:54:05

A fideSS-t a valamikori MSZMP hozta létre, hatalomátmentés céljából! A tolvajkoalíció egészen 2006.-ig gördülékenyen működött! A Simicska- Puch tengely az őszödi beszéd után görbült meg! Addig közös volt a közvagyon elsíbolása! Mára a fideSS túlnőtt a tanítómesterén, maffiaként működik! Már nem közösködik, aki az útjába áll eltiporja! Választási csalással, megvesztegetéssel, hazug választási ígéretekkel vezeti félre a választókat! Csak a hatalom érdekli, az ország boldogulása meg soha nem érdekelte!

ben2 2020.05.25. 19:28:41

Egy politikai aktivista leírta a politikai véleményét.
A Freedom House nem tanulmányt, hanem kampányanyagot közölt, amivel nem is lenne alapvetően baj, ha arra nem tényként, hanem véleményként hivatkoznának.

Galerida 2020.05.25. 19:36:00

Ha Orbán bejelentené, hogy azonnal felvesszük Gyuri bácsi örökhitelét, a F.H. másnap közölné, hogy a legújabb kutatásuk szerint Magyarország mintademokrácia és Orbán bölcsebb, mint egy átlagos csodarabbi!
Ez a szép a független és objektív minősítőkben! Sosem tévednek!

ben2 2020.05.25. 19:49:26

@arty1977:

Sorold fel légyszíves az ellenzéki sajtóorgánumokat 1994-1998 között.
Na ugye.

Még az egyetlen Magyar Nemzet is Printz Gábor tulajdonában volt aki nem mint csendestárs befektető, hanem mint aktív cenzor vett rész a lap irányításában. Pl. személyesen tiltotta le az MSZP-s Szekeres Imre ügyeit feltáró cikket és csak akkor viszakozott, amikor a teljes szerkesztőség beadta a lemondását.

"talán nem volt orbán vs medgyesi vita 2002-ben az M1-en? ma ez elképzelhetetlen"

2002-ben még Fidesz kormány volt, azaz az M1 akkoriban éppen náci és rasszista kormánymédia volt ugye, az ellenzék bojkottálta, így nem az M1-en, hanem Medgyessi-n múlt a vita, mert eleinte el se akart menni, az utolsó pillanatban gondolta meg magát.
Hogy manapság elképzelhető lenne-e egy miniszterelnök jelölti vita, az ugye főleg azon múlik, hogy van-e ellenzéki miniszterelnök jelölt. Amíg az ellenzéki csalamádékoalíció valahogy össze nem áll (ha összeáll egyáltalán), és nem mennek végig az ilyenkor szokásos acsargással, intrikákkal és sárdobálással tarkított jelöltállításon, addig nyilván nehéz elképzelni is, hogy ki és miről vitázna Orbánnal.

midnightcoder2 2020.05.25. 19:54:16

@math0: Igazad van, ezt félre olvastam, elnézést kérek. Valóban elvittek másként gondolkodókat írtál.
Kicsi kínaiakkal kapcsolatban szintén, mentségemre szóljon, hogy ők nem annyira döngették a mellüket hogy mennyire tesztelnek, így az általam olvasott hírekben sem említették csak a karantént.

GyMasa 2020.05.25. 20:24:03

@midnightcoder2:
"...te tudod megvenni a legtöbb médiát..."
Mondjuk erre a legutóbbi cáfolat Bloomberg volt.
Eltapsolt 500 millió USD-t, azt mégsem jutott még a jelöltségnek a közelébe sem.

GyMasa 2020.05.25. 20:26:27

@chrisred:
Nem, Trump azért nyert, mert HIllary-t _ANNYIRA_ utálta mindenki...

GyMasa 2020.05.25. 20:32:20

@arty1977:
"Orbánék azért vannak hatalmon, mert ..."
Mondod ezt egy nem semmi, gyalázkodó kirohanás után, pont azok ellen, akiknek a szavazatára szüksége lenne az ellenzéknek.
Tudod, nem mindenki vevő erre a "Nekünk van igazunk, bá-bá birkák, úgyhogy szavazzatok ránk".
féle "szavazatszerzési kísérletre".
Pont ez a hozzáállás az, ami hatalmon tartja orbánt, pedig már régen el kellett volna tűnnie a fenébe!

enrikokaruszo 2020.05.25. 20:41:50

valaki korábban ajánlott egy lehetőséget math0-szűrésre, kaphatok egy linket vagy valamit?

kiskutyauto 2020.05.25. 21:02:28

Pontosabban hazug sunyi álszent sompolygó diktatúra... a lehető legundorítóbb fajta, ami létezhet.... torz vigyort tolva a pofánkba rabolják ki az országot padlóra... évtizedes szervezett legitimált csalásaik és hazudozásaik áldozatai száma két millió magyar ember. Ennek egyik fele kínhalált halt, másik fele elmenekült... minden idők legtöbb áldozatát szedő diktatúra... teljesen mindegy hogy a csalás és hazugság cunamijuk egyik része ez, hogy eljátsszák, elhazudják a demokráciát... emiatt még aljasabb és felháborítóbb... és mindezt az EU-ban, amiért még az EU/EP bűnösségét is vizsgálni kell e kérdésben, de már most biztos, hogy igen jelentős...

kiskutyauto 2020.05.25. 21:03:36

@ben2: Te meg jó mélyre benyalsz az elnyomó hatalomnak szervilis hazaáruló troll...

CCnick 2020.05.25. 21:06:07

@GyMasa: nekem vivaldi+ ublock origin párossal prímán tisztítja a netet.

white999 2020.05.25. 21:17:14

@Galerida: 1, Az nem Gyuri bácsi hitele hanem egy hitelezési konstrukció ami már működött 100 éve is.
2, Orbán szerint a hitelezés rabszolgává tesz. Mondta mindezt azután, hogy Matolcsy azt javasolta hogy 2030-ra a hitelezés felpörgetésével (természetesen lakosság) érjük utól a nyugatot. Van némi disszonancia két nyilatkozat tartalma között de hát egy fidesz választó nem sokat szokott gondolkodni. Soros oszt kész, instant ellenség. Soros hitel szar, Matolcsy hitel mennyország. Mindig irigyeltem akiknek ennyire egyszerű és boldog a világ.

GyMasa 2020.05.25. 21:18:47

@CCnick:
Na, közben rájöttem, nekem miért nem működött. Leírtam a linkelt címen, mi a megoldás!

midnightcoder2 2020.05.25. 21:20:30

@GyMasa: Az amcsiknál picit más a választási rendszer mint Európában.

GyMasa 2020.05.25. 21:29:53

@midnightcoder2:
Igen, de ettől függetlenül sem igaz az állítás, hogy pénzzel meg lehet venni pl. az USA elnöki pozícióját.
Trumpnak sem a pénz volt a fő ok, amiatt nyert, és Bloomberg sem volt képes megvásárolni még a jelöltséget sem.
Illetve, pl Európában (most ezalatt főleg a nyugati országokat értem) még ennyire sem tudom elképzelni, hogy rentábilis vállalkozás lenne csupán pénzzel megpróbálni megnyerni egy választást.

GyMasa 2020.05.25. 21:45:18

@GyMasa:
Az az "amiatt" az "ami miatt" szeretett volna lenni...

nincs1agy 2020.05.25. 22:08:00

@math0: Bekussolsz fityiszjobbágy

white999 2020.05.25. 22:10:40

@math0: Igen de az jó hitel mert ők vették fel. Putyin meg Kína nem szól bele úgy mint az IMF. Ja nem de mindegy. Amúgy meg soros.

nincs1agy 2020.05.25. 22:21:22

@white999: Putyin meg Kína mi? Ez éltet fidessdroid? Sorosra meg irigykedsz fityiszjobbágy..

laci_52 2020.05.25. 22:24:29

Ha ez nem demokrácia, hanem hibrid rezsim, miért vesztett az önkormányzati választáson Budapesten a Fidesz?

Médiaügyben egyszerű a helyzet: nyúljanak mélyebben a zsebükbe az ellenzéki oligarchák!

Az Orbán-rendszer választáson megbuktatható, de a mostani ellenzék erre nem alkalmas, vezetőinek nem is célja a hatalom átvétele, csupán az fontos nekik, hogy újabb 4 évre képviselők lehessenek.

Úgyhogy a mostani kormánynak nagyon sokat kell hibáznia '22-ig ahhoz, hogy megbukjon. De ettől függetlenül nálunk demokrácia van , nem pedig hibrid rendszer.

Halibuli 2020.05.25. 22:24:49

Hibrid rezsim = 'Szalonfasizmus'

arty1977 2020.05.25. 22:32:54

@ben2:

"Sorold fel légyszíves az ellenzéki sajtóorgánumokat 1994-1998 között.
Na ugye."

HAgyjuk ezt az ellenzéki dumát.
Lehozta a Figyelő a tocsik ügyet? És a többi lap? (most gigliztam csak, mert nem emlékszem honnan tudtunk róla akkoriban)
És tudod mi volt még a vicc? A köztévében is lement a dolog :D
Képzeld el, ahogy az M1 alsó sávjában az a hír, hogy a mészároslőrinc 700 milliárdot kap, TITKOSAN.
Ugye, felröhögtél?

"2002-ben még Fidesz kormány volt, azaz az M1 akkoriban éppen náci és rasszista kormánymédia volt ugye, az ellenzék bojkottálta, így nem az M1-en, hanem Medgyessi-n múlt a vita, mert eleinte el se akart menni, az utolsó pillanatban gondolta meg magát."

Pontosan tudom, hogy fidesz volt akkor. A lényeg, hogy mennyire volt más az akkori fidesz (nagyon).
És a megyó végül elment és vitáztak. A köztévén.
Képzeld el, hogy ma a lila.... áh, nem tudod elképzelni sem.

"Hogy manapság elképzelhető lenne-e egy miniszterelnök jelölti vita, az ugye főleg azon múlik, hogy van-e ellenzéki miniszterelnök jelölt."

Volt-e Karácsony-Tarlós vita? Na, kaptál is választ. A fidesz nem áll szóba a nem alákérdező baráti újságírókon kívül SENKIVEL.

arty1977 2020.05.25. 22:38:30

@GyMasa: a fogatlan, félhülye, szipus cigányasszonyra? a csontrészeg alkoholistára, aki orbán nevét nem tudja kimondni? ezekre a szavazókra senkinek nincs szüksége, egyáltalán: szavaznia sem szabadna egy jó rendszerben az ilyen véglényeknek :) pont azért nem, mert husz forintért szavaz, ahova "kell".

aki képes lenne egy megoldani valami "állampolgári ismeretek" című feladatsort, mondjuk 50% felettire (10 egyszerű kérdés a jelen rendszerről, mondjuk), az szavaz. aki nem tudja ki a pénzügyminiszter, az nem szavaz (hiszen ezekszerint nem követi, nem érdekli, fel se fogja, stb).

GyMasa 2020.05.25. 22:45:25

@arty1977:
Mondd csak, hogy előre tisztázzuk:
Te most magadat egy balos demokratának definiálod?

arty1977 2020.05.25. 22:46:12

@laci_52: leírja a cikk, hogy miért történthetett meg, ami történt. nem olvastad? csak írni tudsz?

másrészt, gyere, fussunk versenyt!

én egy hétig éheztetlek előtte, majd katétert dugok a verseny előtt a pöcsödbe, a versenyen elindítok pár hülyegyereket aki előtted kacsázik féltávig, s ha ez nem volna elég, utolsó éjjel alvásmegvonás!

utána lefutjuk, nyerek, a pofádba röhögök h lám, mennyire ALKALMATLAN vagy :D
és ezt még 4 évig ismételgetem, hivatkozva a versenyre! miccólsz? ez a demokrácia :)

(az oligarhás ajánlatodért meg elmész az anyádba. ha tényleg ez az értékrended...)

arty1977 2020.05.25. 22:56:55

@GyMasa: nem zárnám magam jobbos-balos-radikális-liberális-stb cellába ;) (egyébként radikális/néhaszélsőjobbos lipsi vagyok, tippre)

abban hiszek, hogy az állampolgárság csak szolgálatért járna (álá starship troopers).
aki meg nem tesz a közösbe semmit, az a társadalom piócája, ehez szabott "jogokkal" (éppcsak nem hagynám éhenhalni, de kb ittavége)

ez már majdnem a közmunka, de az ugye csak "pénzügyi alapon kötelező", ami nem helyes, sokan kimaradnak belőle :D

nyerafidesz 2020.05.26. 05:11:37

A hibrid rendszerek nem erőszak útján alakultak ki, állítod. És ez így is van. Viszont liberális rendszereket soxor fegyverrel akartak kivívni, lásd "Arab tavasz". Fasza!
Mellesleg a liberálisnál kevés erőszakosabb, kirekesztőbb nézet létezik.

chrisred 2020.05.26. 05:39:16

@nyerafidesz: Vagy lásd 56. Igen, az illiberális rendszereket békés úton nehéz megdöntetni, mert senki nem mond le önként az egyeduralomról, ha már megszerezte. A polgári demokráciákban viszont könnyebb parlamentáris úton hatalomhoz jutnia egy autoriter berebndezkedésre törekvő politikai erőnek is. Vagyis ez pont az ellenkezőjére bizonyíték, mint amit állítotál.

chrisred 2020.05.26. 05:47:38

@arty1977: Én szívesen küldeném a Klendathura egy szál fegyverrel a bogarak ellen harcolni azokat, akik így gondolkodnak. Azok nem a társadalmat szolgálták,hanem a hatalmat.

Galerida 2020.05.26. 07:08:35

Hálásak lehetünk a sorsnak, hogy teljesen önzetlen ismeretlenek dollármilliókat költenek arra, hogy ilyen Freedom House és hasonló civil szervezeteknek köszönhetően megtudhassuk, hogy diktatúrában élünk!
Sajnos ameddig az ostoba nép választásokon döntheti el, hogy kik irányítsák az országukat és nem a frídomok határozzák meg a sorsunk alakítását, addig marad a brutális diktatúra...

midnightcoder2 2020.05.26. 07:29:00

@nyerafidesz: Az arab tavasz rohadtul nem a liberalizmusról szólt. Az iszlamizmus és a liberalizmus eleve egymást kizáró forgalmak, márpedig ott nem túl sok nem iszlamista van.

midnightcoder2 2020.05.26. 07:38:48

@arty1977: Nézd, alapvetően az a társadalmilag hasznos szolgáltatás, amit az emberek megfizetnek, és annyit ér, amit hajlandóak kifizetni érte. Amíg ez korrekt keretek között zajlik, azaz nincs korrupció, kartell, oligipol piac, addig annak van értéke, ami értékes valakinek aki hajlandó is fizetni ezért.

midnightcoder2 2020.05.26. 07:43:24

@arty1977: "Volt-e Karácsony-Tarlós vita? Na, kaptál is választ. A fidesz nem áll szóba a nem alákérdező baráti újságírókon kívül SENKIVEL."

Ezt a szép hagyományt mondjuk a szocik kezdték Fletóék idején, amikor elkezdtek a Hírtévének nem nyilatkozni. Más ellenzéki TV meg nemigen volt akkoriban.

midnightcoder2 2020.05.26. 07:50:24

@arty1977: Amúgy én a szavazást a magyar költségvetésben való adófizetéshez (legalább 50 ezer forint) vagy minimálnál magasabb összegű nyugdíjhoz kötném. Akinek ez a kettő nem jött össze a szavazás előtti 12 hónapban (közmunka kizárva), na az nem szavazhat.

luis5 2020.05.26. 08:10:33

ÖV olyan ravasz hogy 2002 és 10 között hatalomra juttatta Gyurcsányekat hogy aztán babellenzek et csináljon belőlük később. Ha jól értem ez az új bullshit.
Kétségtelen ahol egy Bangone meg egy Szabó T politikai tényező lehet ott teljesen fölösleges diktatúrát akár hibrid rezsimet csinálni mert ezek önmagukban bebetonozzak a kormányt 20 evre

haXXor 2020.05.26. 08:14:46

@midnightcoder2: Na az lenne az igazi rezsim :D

luis5 2020.05.26. 08:19:34

@midnightcoder2: ezzel próbálkoztak Horthyek (vagyoni cenzus) ill. érettségivel is lehetett szavazni (műveltségi cenzus) . Mert akinek vagyona es/vagy műveltsége van azt nem lehet szociális demagógiaval megetetni (lsd alapjovedelem avagy több pénzt az embereknek)
De ettől a libsik hanyattvagnak magukat pedig logikus

n3spr3ss0 2020.05.26. 08:40:42

@DR. Smit Pal: Sorolj fel pár embert akinek kilőtték a szemét? Én is szeretném tudni kik azok. Köszönöm.

n3spr3ss0 2020.05.26. 08:42:22

@Galerida: Igazad lehet, mindenki hülye a világban, csak ti nem .

n3spr3ss0 2020.05.26. 08:46:42

@midnightcoder2: Akkor csak a fidesz suttyók szavazhatnának?

arty1977 2020.05.26. 09:14:44

@midnightcoder2: tehát a fidesz ugyan olyan szar, mint az mszpdk, ezzel csak ennyit állítottál ;) miért nincs mindkettő elzavarva a picsába?

arty1977 2020.05.26. 09:19:29

@midnightcoder2: az nem jó. kizárod a kismamákat. az 1-2 év szünetet tartó "gazdagokat". a közmunka is hasznos szolgálat (márahol). simán lehet, hogy a közéletben aktiv, hasznos embereket zárnál ki a döntésből.

és a szerzett, elévülhetetlen jog sem oké (érettségiztél - szavazhatsz), hiszen simán lehet hogy totál nem vagy képben a világgal 10 évvel később (vagy már anno se voltál, de átrugdostak).

szumma: nem értesz hozzá - ne pofázz bele. (és nem kell nagy hozzáértésre gondolni, de tudjad már, hogy mi a miniszterelnök neve :D )

arty1977 2020.05.26. 09:21:53

@luis5: gyurcsány tuti kapott "vádalkut"... sukoró miatt (is) ülnie kéne, de így kényelmesebb

hordalek 2020.05.26. 09:31:23

@math0:
"valójában be van szarva 2006 óta,"
Valami másik tévét nézhettél. A 2006-os vitában Gyurcsánynak a legutolsó "a" betűje is hazugság volt. Orbán kb. kiröhögte.
Erre emlékszel:
youtu.be/auf55j8PhhI?t=2286
De az egész vita tele volt ordas hazugságokkal. Adócsökkentés? SZJA csökkentés? Családtámogatás?
(A személyeskedő, lekezelő, trágár választ meg hagyd meg az anyukáddal való találkozásra, ha nem megy e nélkül, akkor inkább ne írj semmit. Köszi!)

midnight coder 2020.05.26. 09:42:14

@arty1977: Én ezt inkább abból vezetném le, hogy tettél bele a kosárba, vagy nem ? Ha nem, akkor ne akarj a tartalmának az elosztásáról sem dönteni. Mondjuk olyat lehetne belevenni, hogy ha befizettél már életedben mondjuk egymillió forintot a kasszába, akkor örökös szavazati jogod van...

n3spr3ss0 2020.05.26. 09:42:17

@hordalek: Azért erre én is emlékszem, úgy volt hogy Orbánnal felmosták a padlót, nem röhögött, kínlódott, hablatyolt, nem volt leírva hogy mit mondjon. Gyurcsány, mint mindig leiskolázta.

midnight coder 2020.05.26. 09:44:22

@arty1977: Mert jelenleg az ellenzék legerősebb pártja a DK. Ergo, ha Orbánt elzavarod, akkor papírforma szerint ők jönnek. Elég pici az esélye annak, hogy Orbán elzavarása után a kormánykoalíciót ne a DK vezesse. Ez pedig sok olyat is eltántoríthat a szavazástól, akinek tele a töke Orbánnal is.

midnight coder 2020.05.26. 09:47:48

@n3spr3ss0: Kár, hogy a pofázáson kívül máshoz nem nagyon értett. A hatalmat megszerezni meg tudta, de megtartani már nem, az MSZP-s potentátokról úgy pattant le mint a gumilabda az X napos programjával meg az Y lépésével. Horn kézben tudta tartani ezeket, de neki esélyes sem volt.

arckönyv 2020.05.26. 09:48:37

érdekes, hogy hibrid rezsimek soha nem a jóléti nyugati társadalmakban alakul ki. mi is egy volt kommunista ország vagyunk, a fidesz meg pont a kommunizmusban ragadt hülyéket vezeti meg.

az átlagember érdeke nem az erős állam, pont fordítva, a könnyen ellenőrizhető, meghátrálásra kényszeríthető hatalom. a kommunizmusból itt maradt beteg elvek eredménye az a maffia ami a nyakunkban van most.

midnight coder 2020.05.26. 09:56:08

@arckönyv: A gazdag államok megengedhetik maguknak hogy impotensek legyenek. Legalábbis, egy ideig. Pl. nyugat-európa eléggé stagnált az elmúlt 30 évben, miközben a világ többi része rohamtempóban jött fel hozzá képest. Azt a remek életszínvonalat amivel ma példálóznak a libbantak nem az elmúlt 30 évben érték el, hanem az elmúlt 6-800-ban. Amikor nyoma sem volt a gyenge államnak, és a liberális demokráciának. A mai európa olyasmi mint anno a dzsentrik voltak.

arckönyv 2020.05.26. 10:01:41

@midnight coder: gondolom a két világháború direkt építette a jólétet. arról nem is beszélve, hogy az utóbbi 30 éveben rohamtempóban közelítők még mindig nagyon le vannak maradva. nevetséges amit itt előadsz.

hordalek 2020.05.26. 10:12:37

@n3spr3ss0:
Legyen így. Én nem így láttam.
Viszont a valóság őt igazolta.

konrada 2020.05.26. 10:34:51

@arckönyv:
Az érdekes az, mitől jóléti államok ezek.
...és ha utána nézel, akkor tudni fogod, a legtöbb attól, hogy hosszú fejlődésen mentek keresztül a diktatúrából a mostani állapotukba.
...méghozzá úgy, hogy a fejlődésük még alacsonyabb fokán azok is hibridek voltak, és kellett nekik is pár évtized, hogy kinőjék...

(Egyébként: mit számolsz jóléti álamnak? Szingapúr belefér? Mert például az hibrid.
Egybesült Arab Emírségek annak számít? Mert az már alig hibrid.
...és akkor még nem beszéltünk Szaud-Arábiáról ...

chrisred 2020.05.26. 10:41:44

@konrada: Azt azért könnyebb megmondani, melyek a nyugati államok.

arckönyv 2020.05.26. 10:54:50

@konrada: szingapúr nem önerőből lett az ami, az olajállamok meg kenhetnék a hajukra az olajat a nyugat nélkül.
a közvetlen környezetünket tekintve kiváló rajtvonal a világháború utáni időszak. tőlünk nyugatabbra a demokrácia által biztosított szabadság megtanította az öngondoskodás mellett arra is az embereket, hogy bizony nem az államtól várjuk a csodát, az állam a közösen megtermelt javak, kiharcolt jogok őrzője és nem mindenható istene. míg itthon a kommunizmus az ellenkezőjét nevelte az emberekbe. a fidesz hatalma nem véletlenül nem szúrja egyesek szemét. ebbe nevelkedtek, a családokban ezek az elvek szállnak a gyerekekre.
a két elvrendszer közötti különbség eredményei elég világosak.

konrada 2020.05.26. 11:33:09

@arckönyv:
Akkor ezek szerint egyetértünk.
Volt nekik 45 év előnyük úgy, hogy az az követő 2 évtizedben nem hitlerék, mussoliniék követői, nomenklatúrája mondta meg a frankót.
...erről írtam én is.

arckönyv 2020.05.26. 11:45:42

@konrada: a diktatúrákat és hibrid megoldásokat 1 perc alatt eltörölték a 2. világháború végével (nyugaton). ma itthon meg a visszatérés folyamata zajlik nem a távolodásé ezen elvektől.
nyugaton nem volt hosszasabb folyamat, az amerikaiak készen adták a korábbi ellenfeleknek akiket ők ellenőriztek, a partnereknek meg idomulni kellett a kommunizmus elleni harc jegyében.

konrada 2020.05.26. 11:58:14

@arckönyv:
...mint írtam, nincs vitánk.
Ha nálunk is úgy törölték volna el a diktatúrát embereivel együtt, mint nyugaton, és egy szétbombázott országba úgy érkezett volna a segély, akkor már elfelejtenénk ez a hibrides hülyeséget.

...viszont helyette nálunk visszatolták a volt diktatúra nomenklatúrájának őket kiszolgáló embereit, és nem befelé tolták, hanem kitalicskáztak annak a segélynek többszörösét a magyar termelés és annak a piacának lenyúlásával..

...és ezt azért nehéz megemészteni jó szívvel...

arckönyv 2020.05.26. 12:16:07

@konrada: volna még két példám, a spanyolok és a portugálok. ők viszonylag sokáig húzták a hibrid rendszert (30 évig). náluk utána viszonylag gyors volt az átmenet. (kedvező környezet, fekvés)
itthon ma ezt elképzelhetetlennek tartom. egyrészt oroszország nagy támogatója ezen rendszereknek (nyilvánvaló okok miatt), másrészt a mai információáramlás alkalmas arra, hogy életben tartsa a hitet a nyilvánvaló eredményekkel szemben.

arckönyv 2020.05.26. 12:27:49

@konrada: még egy dolog. nem várhatjuk el a jótékonykodást senkitől (értem ezalatt a nyugati országokat egy piacgazdaságban), viszont volt tizenpár év tanulóidőnk amikor felkészülhettünk volna és azóta még tizenpár amikor felvehettük volna a versenyt. ehelyett a fejünket kapkodjuk és romantikával gondolunk vissza a szarra is. ezt a cselekvőképtelenséget ápolgatjuk 30 éve. ez nem csak a politikusok hibája.

konrada 2020.05.26. 13:31:23

@arckönyv:
Erre céloztam én is, amikor valódi rendszerváltás helyett még hatalomban - vagy annak közelében - tartottuk 20 évig a mi szocialista munkáspártunkat (mert ne felejtsük el, a németeknél azért nem úgy telt el a háború utáni 2 évtized, hogy az NSDAP NSDP 12 évet még kormányozott....

...a spanyoloknak, meg a portugáloknak meg szerencséjük volt azzal, hogy létezett a kétpólusú világ.
Ezért ők még az "emberarcú" nyugatot kapták meg, a visszafogott privatizátorokkal, nem engedték rájuk a rablólovagokat, mint ránk, mert volt egy olyan világrendszer, amely az ott nagyon erős szocialista-kommunista pártokat tárt karokkal várta volna.
...nekünk meg...

...de azt azért leírtad te is: "ők viszonylag sokáig húzták a hibrid rendszert (30 évig). "
...szóval az a "pillanat" csak mai szemmel pillanat!;)

konrada 2020.05.26. 13:41:21

@arckönyv:
...ja és még annyit: versenyt csak úgy lehet felvenni, ha van hozzá eszközünk.
Olyan ez, amikor kis sufnituning műhelyedben versenyautókat építesz.
Ha fejre állsz, se lesz esélyed versenyezni egy VW tuningcéggel, pláne úgy, hogy a fejlesztéshez szükséges pénzt is annak kéne adni, akié a tuningcég is, és qrvára nem hiányzik nekik az, hogy konkurenciát csináljanak saját gyártmányuknak.

...így eszköz és pénz hiányában egyszerűen nem leszel képes olyan áron olyan minőséget legyártani, mint az évitizedek óta tömegtermelő nagy cég.
A legjobb, ami történhet veled és vállalkozásoddal, hogy felvásárol téged a nagy cég tuning-műhelye, és gyárthatsz az ő alapanyagaiból olcsóbban szegényebb piacra.
...de azért egymás közt, erről ugye nem hiszed, hogy ez már az igazi, szabad verseny??;))

arty1977 2020.05.26. 15:16:18

@midnight coder: erre nehéz bármit mondani, mindkét oldalnak nagy a felelőssége (fidesz és mszpdk szavazók)... aki egy dékával kormányt alakit, az szvsz örökre elássa magát és megy a levesbe, szal bíznék benne, hogy erre egy lmp/momentum/jobbik nem hajlandó... a közös lista egy dolog (ez a választási rendszer miatt logikus válasz), a kormányzás egy másik

ha meg nem állnak össze és választás ismétlés lesz, akkor lehet deklarálni, hogy összefogás, kivéve DK. és akkor hátha végleg kihullanak a picsbe.

GyMasa 2020.05.26. 15:36:15

@chrisred:
Itt van egy hosszadalmasabb video a Starship troopers társadalmáról.
www.youtube.com/watch?v=kVpYvV0O7uI
Szerintem nagyon érdekes, mert kiderül belőle, hogy a rendező sem értette meg az eredeti könyvet.

GyMasa 2020.05.26. 15:38:03

@midnightcoder2:
Szerintem meg a NAV-nak kellene kiküldenie a regisztrációs lapot mindenkinek.

arckönyv 2020.05.26. 16:16:35

@konrada: amire céloztam a felkészüléssel, hogy jogilag nem készültünk fel, mivel nem volt érdeke a hatalmon levőknek, a joghézagokat ugyanúgy kihasználta a szocik gazdasági köre valamint jelenleg a fideszé, sőt a 2/3-al még inkább tekertek rajta. megfelelő szabályozás mellett kisebb mértékben lehet kihasználni az erőfölényt, így gondoltam.

GyMasa 2020.05.26. 16:37:06

@arty1977:
Mondjuk nekem már az sem fér bele, ha egy párt a szokásos, eddig egytől egyig megbukott, ellenzéki összefogásba hajlandó belemenni.
SZerintem egy értelmes pártnak mindentől a lehető legtávolabb kell tartania magát, amihez az mszp-dk-nak (és, sajnos az eddigi többi kicsi pártnak is ) köze volt.
Ez mondjuk magában hordozza, hogy soktíz évig esélyük sincs kormányra kerülni, de szerintem 15 év múlva is jobb, mint simán eljelentéktelenedni egy-egy ilyen összefogósdival elveszített választás után.

chrisred 2020.05.26. 16:41:59

@GyMasa: Vagy jobban értette, mint a szerző.

2020.05.26. 16:42:11

@MAXVAL bircaman közíró: ott legyen diktatúra, ahol te vagy. És más legyen a diktátor.

2020.05.26. 16:44:01

@haXXor: "relative nagyobb állami befolyás". Ez az új fedőnyve a neres lopásnak?

nincs1agy 2020.05.26. 18:10:55

@math0: Mi van fidessjobbágy, ilyen sok időd van?

GyMasa 2020.05.27. 02:13:07

@chrisred:
Ez elég demagógra sikeredett.
Remélem, azért legalább megnézted a linkelt videot, illetve olvastad a könyvet is, hogy ilyen határozott véleménnyed van róla.

chrisred 2020.05.27. 05:45:47

@GyMasa: Természetesen olvastam a könyvet.
süti beállítások módosítása